In 2020 een elektrische auto kopen met 4% bijtelling

Een elektrische auto is nog steeds veel voordeliger dan een benzine variant, maar toch zou het natuurlijk mooi zijn als je de komende jaren 4% in plaats van 8% bijtelling zou moeten betalen.
Als je een nieuwe auto in 2020 voor het eerst op naam wordt gesteld gaat dat niet lukken, maar er zijn alternatieven!

Datum 1ᵉ tenaamstelling

De crux zit 'em in het feit dat de zogenaamde 'datum 1ᵉ tenaamstelling' leidend is voor het bepalen van het bijtellingspercentage. Als een auto in 2020 voor het eerst wordt toegelaten ga je dus altijd het dan geldende bijtellingspercentage betalen (8%).

De datum van eerste tenaamstelling bepaalt het bijtellingspercentage

Maar als de auto al in 2019 (of eerder) op naam is gezet, dan geldt het lagere bijtellingspercentage van 4%. Let er wel op dat de bijtelling altijd voor een periode van 60 maanden wordt vastgezet, gerekend vanaf de datum 1ᵉ tenaamstelling.

Dus: de dealer zet een elektrische auto in December 2019 op naam en jij koopt daarna deze auto in Maart 2020, dan geldt de 4% bijtelling nog tot December 2024.

Hoe zit het met de MIA

De Milieu-InvesteringsAftrek geldt voor elektrische voertuigen die nieuw zijn. De volgende definitie bepaalt of een auto nieuw is:

voertuigen die niet langer dan 6 maanden geleden voor het eerst in gebruik zijn genomen of niet meer dan 6.000 kilometer hebben gereden
bron: belastingdienst

Als de auto aan die voorwaarden voldoet kun je dus ook gewoon gebruik maken van de MIA. Om verder te gaan met het voorbeeld hierboven: ook in dat geval kan er gewoon MIA aangevraagd worden.

Maar.. alle voorraden zijn toch al op?

Het 'probleem' (is maar hoe je het bekijkt natuurlijk) was dat in 2019 veel elektrische modellen niet leverbaar waren. Als een auto niet leverbaar is kan deze natuurlijk ook niet op naam worden gesteld.

Toch is er wel een aantal modellen die door dealers in 2019 op naam zijn gezet en nog niet verkocht zijn. Wat de redenen daarvoor zijn laten we maar even in het midden, maar deze 'voorraad modellen' bestaan zeker.

Maar er is nog een andere manier..

Import auto's

Bij de import van een auto wordt de bijtelling ook gewoon weer bepaald door te kijken naar de datum eerste tenaamstelling, ook als die tenaamstelling in het buitenland heeft plaats gevonden dus!

Dus stel Kia heeft ook e-Niro's in Zwitserland beschikbaar gesteld in 2019, maar die zijn om wat voor reden dan ook niet verkocht. Als de dealer daar die auto's wel op naam heeft gezet in 2019, dan geldt die datum voor de bijtelling.

En zo wordt langzaamaan duidelijk hoe je ook in 2020 nog een nieuwe elektrische auto met 4% bijtelling kunt kopen.

Zijn er extra kosten bij import?

Bij de import van een nieuwe auto dient wel met het een-en-ander rekening gehouden te worden. Zo moet de auto natuurlijk naar Nederland gebracht worden, moet de auto door RDW goedgekeurd worden, dient er BTW afgerekend te worden (in Nederland in geval van nieuwe wagen), en moet de auto nog langs de douane.

Het is geen rocket science, maar wel even wat meer werk dan de auto bij de dealer om de hoek ophalen.

Ok, hoe regel ik dit

Het importeren van een auto is in de regel niet iets wat je zomaar even doet (zie hierboven). Gelukkig zijn er bedrijven die hier kansen zien en dit voor jou regelen. Het enige wat jij hoeft te doen is de auto te kopen en de rest wordt voor je geregeld (denk er wel aan om zelf de MIA aan te vragen!).

Nieuw kopen in 2020 met 4% bijtelling kan via ofof.nl, in samenwerking met DTC lease

Ofof is hierin een samenwerking aangegaan met DTC lease en biedt de onderstaande elektrische modellen met 4% bijtelling aan. Zolang de voorraad strekt (en dat zal niet heel lang zijn waarschijnlijk!).

Aanbod volgt binnenkort!

Er komt zoveel kijken bij elektrisch rijden!
Daarom hebben we alle stappen één voor één uitgelegd:
het kiezen van de auto, de financiëring, de laadpaal,
de laadpas, de verzekering, de accu-gezondheid, etc.

Download nu het
Bekijk meer artikelen over elektrisch rijden