Een elektrische auto importeren uit het buitenland

Niet iedereen denkt er meteen aan, maar je kunt een, nieuwe of gebruikte, elektrische auto ook importeren. Een Tesla Model 3, een Kia e-Niro, een Hyundai Kona, een Audi etron, een Mercedes EQC: ze zijn allemaal uit het buitenland te halen.
Maar waarom zou je dat doen? En wat zijn de voor-en nadelen? Je leest het hieronder

Waarom een elektrische auto importeren

Ten eerste natuurlijk de belangrijkste vraag: waarom zou je überhaupt een elektrische auto importeren. Een auto bij de lokale dealer bestellen is toch veel makkelijker?

Voordelen import: snelle levering, lagere aanschaf, lagere bijtelling

Dat kan zo zijn, maar er kunnen grote voordelen aan import zitten:

  • Snelle levertijd
    Een auto die hier moeilijk verkrijgbaar is kan in het buitenland nog voorradig zijn
  • Lage aanschafprijs
    In het buitenland zijn sommige modellen gewoon goedkoper
  • Lage bijtelling
    De bijtelling is in 2020 verdubbeld: van 4% naar 8%. In het buitenland geldt die regeling niet, dus zijn modellen uit 2018 of 2019 vaak nog beschikbaar en dus de helft goedkoper in de bijtelling in Nederland!
  • Voordelige occasions
    Van sommige modellen zijn er in het buitenland veel meer op de markt gekomen, wat de prijs weer drukt en ze voor Nederlandse begrippen dus voordelig maakt

Bovendien is het importeren van een auto tegenwoordig helemaal niet meer zo ingewikkeld. Ook zijn er bedrijven die je alle zorgen uit handen nemen en voor een vast bedrag de hele import voor je verzorgen. Binnen 3 tot 6 weken na aankoop kun je vaak al rijden, en dat is sneller dan het gemiddelde bestelproces bij de dealer.

Omdat bovenstaande nog wel wat extra uitleg kan gebruiken ga ik ze puntsgewijs langs.

Voordelen importeren van een elektrische auto

Snelle levertijd

Voor sommige elektrische modellen lopen de levertijden echt de spuigaten uit, meer dan 12 maanden wachten is echt geen uitzondering. Bovendien is de onzekerheid ook niet echt prettig: wordt de auto nog dit jaar geleverd (tegen een lagere bijtelling), of wordt het opeens volgend jaar.

Natuurlijk kost het import proces ook tijd, maar het gaat hier om auto's die al bij de dealer in het buitenland staan. De levertijd is daarom voorspelbaar en meestal véél sneller dan hier in Nederland bij de dealer geleverd kan worden.

Van een levertijd van 12 maanden naar 4 weken wachten: het kan

Om een voorbeeld te geven: de Kia e-Niro is een populaire elektrische auto die momenteel een levertijd van 12 maanden heeft. In Duitsland staan er modellen bij de dealer met een registratie in 2019 of 2020 die binnen 4 weken hier op kenteken kunnen staan. Dat scheelt je dus 11 maanden wachten!

Lage aanschafprijs

In verschillende markten worden verschillende prijzen gehanteerd. Dat heeft onder meer te maken met de concurrentiepositie van het merk en model en de automarkt in dat land. Daardoor gebeurt het vaak dat de auto in het buitenland goedkoper verkocht wordt dan hier in Nederland.

Er zitten wel extra kosten aan het importeren van een auto, maar dan nog is een importauto vaak een stuk goedkoper, puur door de prijsstelling.

Lage bijtelling

Voor de zakelijke rijder is dit misschien wel het belangrijkste punt: in 2020 is de bijtelling verdubbeld van 4% naar 8%, en is de zogenaamde 'cap' (het bedrag tot waar de verlaagde bijtelling geldt, daarboven geldt weer het normaaltarief van 22%) verlaagd van €50.000 naar €45.000.

De bijtelling wordt altijd vastgezet voor een periode van 60 maanden. Dit betekent dat voor een auto die in 2019 voor het eerst op kenteken is gezet 60 maanden lang 4% bijtelling betaald moet worden. En die eerste registratie mag in Nederland zijn, maar ook in het buitenland.

Dus: een elektrische auto die in Oktober 2019 in bijvoorbeeld Duitsland voor het eerst op kenteken is gezet heeft 60 maanden vanaf die datum een bijtelling van 4%. Importeer je die auto dan profiteer je dus 4 jaar en 8 maanden (het is nu begin Maart 2020) van de lagere bijtelling.

Ook in 2020 kun je nog gewoon tegen 4% bijtelling rijden in een nieuwe auto

Je hoeft niet te gaan rekenen om te zien dat dat flink scheelt ten opzichte van de bijtelling die je over een auto uit 2020 betaalt. In ingewikkeldere situaties (bijvoorbeeld een auto uit 2017) is het wel slim om te gaan rekenen, gebruik daarvoor de netto bijtelling elektrische auto calculator.

Voordelige occasions

Dit punt wordt het beste geillustreerd aan de hand van een voorbeeld. De Renault Zoe is een Franse auto en in Frankrijk kon een subsidie worden gebruikt voor de aanschaf van een elektrische auto. Deze combinatie heeft ervoor gezorgd dat er veel Renault Zoes in Frankrijk als occasion beschikbaar komen tegen een flink lagere prijs dan hier in Nederland.

In het buitenland zijn sommige elektrische occasions veel goedkoper

Dit voordeel hangt een beetje af van het exacte model en hoe lang dit model al op de markt is, maar alleen deze reden kan al voor voordelen van duizenden euro's zorgen.

Hoeveel gedoe is importeren

Uiteraard zitten er ook wat nadelen aan importeren, voor niets gaat de zon op.

Het belangrijkste nadeel is dat je moet weten waar je je ideale auto kunt vinden en dat je een aantal dingen moet regelen voor je in Nederland kunt rijden.

Vaak wordt nog gedacht dat de garantie ook problemen geeft, maar auto's die binnen de EU verkocht worden vallen in de hele EU binnen de fabrieksgarantie dus dat is gelukkig geen probleem.

Fabrieksgarantie op auto's geldt altijd voor heel Europa

Dan naar het eerste punt: waar vind je je nieuwe auto?

Een elektrische auto zoeken in het buitenland

Op Nederlandse auto sites zoals autotrack en autoscout24 staan soms auto's uit het buitenland, maar die zijn er dan door Nederlandse handelaren op gezet. Op zich kan dit handig zijn omdat deze handelaren vaak ook transport en dergelijke kunnen regelen. Je ziet dan alleen niet het complete aanbod en misschien zijn de marges van deze handelaren ook niet al te interessant.

Wil je het complete aanbod zien dan zul je moeten gaan zoeken op de lokale auto portals. Voor Duitsland kom je via mobile.de een heel eind, en voor Frankrijk kun je zoeken via autosphere.fr

Ofof werkt samen met een importeur die het gehele proces kan begeleiden, ons aanbod kun je vinden op de elektrische auto import pagina.

De daadwerkelijk import

Heb je de perfecte auto gevonden dan kan de daadwerkelijke import gaan beginnen. Zoals gezegd kun je er ook voor kiezen om een gespecialiseerd bedrijf alles voor je te laten regelen voor een vast bedrag. Dat is misschien iets duurder, maar het scheelt jou wat geregel.

Ga je er zelf voor, dan zijn dit de stappen die nodig zijn voor de import:

  1. Auto kiezen en betalen bij de lokale dealer in het buitenland
    Dit spreekt voor zich, let er wel even op dat internationale betalingen soms even kunnen duren
  1. Transport van de auto naar Nederland
    Dit kun je het beste laten regelen door een bergings/transportbedrijf. Qua kosten moet je denken aan €300-€800, afhankelijk natuurlijk van waar de auto vandaan moet komen.
    Zelf rijden is natuurlijk ook een optie, je moet dan wel zorgen voor een tijdelijk kenteken waarmee je in het buitenland en in Nederland op de weg mag
  1. Goedkeuren auto door RDW
    RDW controleert onder andere of de auto aan de Nederlandse eisen voldoet en of de auto niet gestolen is. Verder is het vooral een stukje administratie om te zorgen dat er een Nederlands kenteken komt.
    Kosten liggen rond de €100
  1. BPM aangifte
    'Normaal' gesproken moet er BPM betaald worden, maar voor elektrische auto's is dit €0! De aangifte dient nog wel gedaan te worden
  1. Kenteken
    Als laatste stap moeten er kentekenplaten besteld worden zodat je de Nederlandse weg op kan. Denk hierbij aan ongeveer €40
Kosten overzicht

Let op: dit is een ruwe schatting, de uiteindelijke prijs hangt natuurlijk ook af van waar de auto precies vandaan komt. Dat wil zeggen: transport net over de grens bij Duitsland is goedkoper dan transport vanuit Oostenrijk bijvoorbeeld.

StapKosten
Transport€100 als je alles zelf doet, tot €800 als de auto van ver vervoerd wordt
RDW keuring€100
Kentekenplaten€40
Totaal (alles zelf doen)€250
Totaal (zelf doen, transport geregeld)€850
Totaal (alles geregeld)€1000

Alles bij elkaar moet je rekening houden met zo'n 3 tot 6 weken tussen de auto kiezen en in Nederland rijden.

MIA ook geldig voor import auto's

Goed om te bedenken is dat de regels voor de Milieuinvesteringsaftrek (MIA) ook gelden voor geïmporteerde auto's. Dus als de auto jonger is dan 6 maanden en/of minder dan 6.000km op de teller heeft staan dan komt deze gewoon in aanmerking voor de MIA regeling.

Als je de auto in 2020 importeert dan heb je dus voor zulke jonge elektrische occasions nog een MIA voordeel van 13,5% van de aanschafprijs.

Conclusie

Gewoon je auto via een dealer in Nederland bestellen blijft het makkelijkst. Maar als je een paar duizend euro (of nog meer) kunt besparen, kies je dan nog steeds voor gemak?

Zeker voor de zakelijke rijder is nu extra interessant om te kijken naar het buitenlandse aanbod, en dan met name naar auto's die voor 2020 geregistreerd zijn zodat je veel minder bijtelling betaalt.
Daarnaast is de snelle levertijd voor sommige modellen een gigantische plus, want van 12 maanden wachten op je bestelde auto is nog nooit iemand blij geworden.

Ons import aanbod kun je hier bekijken.

In bepaalde gevallen is import niet zo interessant, bijvoorbeeld bij een auto die nog uit moet komen. In dat geval valt er weinig te winnen qua bijtelling of levertijd. Al zijn er altijd slimme jongens die zelfs in dit soort gevallen voordeel weten te halen..

Het importeren van een elektrische auto is niet altijd aantrekkelijk, maar even checken of je niet een paar duizend euro kunt besparen is zeker de moeite waard


ebook cover Elektrisch rijden stappenplan e-book
Welke auto kies je, en welke laadpas, welke subsidies zijn er,
de beste financiering, je laadpaalkeuze,
en nog veel meer

Download nu het gratis
Bekijk meer artikelen over elektrisch rijden