Review en rijtest Hyundai Nexo

Deskundig advies over elektrisch rijden Welke elektrische auto kun je het beste gaan rijden?
Advies en berekening voor jouw persoonlijke situatie
Tijdelijk €189 €121 all-in

In het laatste jaar is de elektrische auto aan een geweldige opmars bezig, mede door de gunstige fiscale voorwaarden van de overheid. Dit jaar worden die voordelen wat teruggeschroefd, en is een waterstof auto nu -relatief!- voordeliger dan een batterij elektrische auto.

Maar heb je wat aan dat financiële voordeel? Ofof zocht het uit.

Waterstof, elektrisch, wat is het verschil?

Eerst even de overeenkomsten: een waterstof auto en een batterij elektrische auto (BEV, voor 'battery electric vehicle') hebben geen CO2 uitstoot, maken gebruik van een elektrische motor, en maken beide gebruik van een accu.

Het grote verschil zit 'em er in dat een BEV een grote accu heeft waarin elektriciteit wordt opgeslagen. Als die accu leeg is dan kun je niet meer verder rijden en moet je opnieuw opladen.

Een waterstof auto heeft een kleine accu, maar daarnaast een grote tank met waterstof. Deze waterstof wordt in de auto omgezet in elektriciteit, waarmee de accu geladen wordt en die accu drijft de elektromotor weer aan. In het plaatje hieronder zie je dit geïllustreerd.

De waterstof auto laadt je niet op met stroom, zoals een BEV, maar tank je met waterstof.

Wat zijn de voordelen van waterstof

De twee grootste voordelen van waterstof zijn dat de actieradius, ook wel 'range' genoemd, hoger ligt dan bij BEV's (rond de 600km) en dat de tank volgooien met waterstof binnen 10 minuten is gebeurd. Het opladen van de batterij van een BEV duurt bij een snellader een stuk langer, afhankelijk van hoe vol je de accu laadt zeker 30-80 minuten.

Wat zijn de nadelen van waterstof

Er zijn de afgelopen jaren veel minder waterstof auto's verkocht dan BEV's. Dat ligt vooral aan het feit dat er nog maar heel weinig waterstof tankstations zijn (een handvol in heel Nederland op dit moment), en je dus zeer waarschijnlijk om moet rijden om te kunnen tanken. Daarnaast zijn waterstofauto's behoorlijk duur.

Op dit moment worden er twee modellen verkocht in Nederland: de Toyota Mirai en de Hyundai Nexo, beide worden niet voor onder de €90.000 verkocht.

De eerste indruk

Ik had een afspraak gemaakt bij de Hyundai dealer in Amsterdam waar een Nexo stond. Na eerst een praatje gemaakt te hebben over de voor-en nadelen van rijden op waterstof kon ik gaan rijden. Wel met de melding om 'a.u.b. niet teveel kilometers te maken tijdens te testrit, want de auto moest weer terug en er was een storing bij het waterstof tankstation die morgen'.

Oei, dat kan dus ook nog: met de paar tankstations die er zijn is het een behoorlijke domper als jouw gekozen station een storing heeft. Laten we het maar op 'kinderziektes' houden.

Wat meteen opvalt is het gigantische middenpaneel. Ik weet niet of er onder het paneel van alles is weggewerkt, maar imposant is het wel. De auto zelf is ook behoorlijk ruim en redelijk sober afgewerkt.

Het display is lekker groot en na wat puzzelen prima te volgen. Klaar om de weg op te gaan!

De rijervaring

Ik rijd zelf een Kia e-Niro, ook zeker geen lichte auto met 1.800kg. Deze Nexo weegt bijna hetzelfde, maar voelt toch echt als een flink zwaardere auto. Je ligt echt als een tank op de weg. De eerste kilometers is dat even wennen, maar op zich voelt het wel heel robuust. Het zicht op de weg is ook goed door de hoge zitting.

Accelereren gaat lekker vlot, al voelt het niet zo vlot als in een BEV. Even snel invoegen of inhalen gaat in ieder geval prima.

Deze Hyundai is rijk uitgevoerd, met o.a. een 360 graden camera, en een spiegelcamera die aan gaat zodra je richtingaanwijzer aan zet. Ook zit er een panoramadak in dat je in kunt schuiven, daarvoor was die dag iets te fris voor mij helaas.

Samenvattend zou ik zeggen dat rijden in de Hyundai Nexo vooral heel comfortabel is.

De actieradius

De range heb ik tijdens deze testrit niet heel goed kunnen checken, voor zover ik na kon gaan ging de radius precies met het aantal gereden kilometers omlaag. In de display las ik dat op een verbruik van 1,1kg waterstof per 100 km uit kwam. Dit lijkt behoorlijk op de door de fabriek opgegeven 0,9kg / 100 km.

Uitrekenen hoe ver je dan op een volle tank is nog niet zo eenvoudig: de tank van de Nexo bevat maximaal 156l, maar het verbruik wordt opgegeven per kilogram. Hoeveel kilogram waterstof gaat er in een tank van 156l? Ik las dat waterstof in de tank wordt opgeslagen onder een druk van 700 bar, dan kom ik uit op ongeveer 6kg waterstof. Dat levert dan een range rond de 550km op.

Later bedacht ik me nog: zou de range, net zoals bij elektrische auto's, afhangen van de temperatuur? Waarschijnlijk sowieso wat betreft gebruik verwarming, airco, en tegenwind (net zoals dat het geval is bij brandstof auto's), maar of de range in de winter zomaar 30% lager kan zijn ga ik nog even uitzoeken.

De auto zelf

De auto zelf is groot, hoewel een deel wordt gebruikt voor het wegwerken van de grote waterstoftanks (er zijn er 3, voor in totaal 156l). In de bagageruimte is plek voor 461l, wat OK is, maar niet veel groter dan wat ik in mijn Kia heb. Achter en voorin zit je wel een stuk ruimer en comfortabeler.

Of je het een mooie auto vindt is natuurlijk altijd een beetje subjectief. Ik persoonlijk vind het een prima uitziende auto. De verkoper vertelde me dat Hyundai bewust heeft gekozen voor een 'normaal uitziende auto', die toevallig wel op waterstof rijdt. Oordeel zelf zou ik zeggen.

Kosten

De auto zelf is behoorlijk duur. Daar staat tegenover dat er een milieinvesteringsaftrek van 36% mogelijk is (tegenover 13,5% voor BEV's), en een bijtelling van 8% over het hele bedrag van de catalogusprijs (bij BEV's is dat 8% tot €45.000, 22% daarboven).

Waterstof is dan weer duurder dan elektriciteit, en ook het onderhoud is kostbaarder dan bij een BEV die geen ingewikkelde brandstofcel gebruikt om de waterstof in elektriciteit om te zetten.

Als we alle kosten op een rijtje zetten ziet het er zo uit, op basis van de Nexo met Plus Pack (aanschafprijs €89.142‬):

PostKosten per maandUitleg
Afschrijving838Restwaarde €23.371
Lease kosten127Financial lease totale bedrag
Verzekering113
Waterstof125Op basis van 15.000 km / jaar
MotorrijtuigenbelastingVrijgesteld van MRB
Onderhoud60Nog onduidelijk, kosten van benzinemodel
Bruto kosten1.263
Aftrek kosten-625
Netto kosten638
Netto MIA-21936% over aanschafprijs (tot €75.000 ex BTW)
Netto bijtelling2948% over catalogusprijs
Netto btw forfait101Bruto 2,7% over catalogusprijs
Totaal (netto)814

netto kosten berekening Hyundai Nexo

Alles bij elkaar opgeteld rijd je dus zakelijk een Nexo voor ongeveer €814 netto per maand. Als we dat vergelijken met een elektrische auto met een vergelijkbare aanschafprijs is dat heel gunstig te noemen.

Als we bijvoorbeeld de Audo e-Tron nemen met een aanschafprijs van €83.700 (€5.442 goedkoper dus), dan komt die uit op maandelijke netto kosten van €1.112. Het verschil zit 'em vooral in de fiscale regelingen voor waterstof auto's.

Conclusie

De totale kosten voor een waterstof auto liggen hoog, maar door de financiële stimuleringsmaatregelen wel lager dan die van een 'normale' elektrische auto met een vergelijkbare aanschafprijs. Dat is natuurlijk wel een beetje appels met peren vergelijken, want een Audi van dezelfde prijs spreekt duidelijk een ander publiek aan dan de Hyundai.

Als we het dan vergelijken met een benzine auto, dan zou je voor dezelfde maandelijke netto kosten een auto van rond de €41.500 kunnen rijden. En dan kijk je er toch weer even anders tegen aan. Het hangt er dus maar net van af waar je deze Nexo mee vergelijkt!

Maar nog belangrijker dan de kosten vind ik de voor-en nadelen van het waterstof concept zelf. Eind 2020 zouden er 20 waterstof tankstation moeten staan in Nederland, maar gaat dat ook echt gebeuren? En hoe lang houdt zo'n waterstofcel het eigenlijk uit? Een grotere range is mooi voor op vakantie, maar als daar geen waterstofstations staan dan schiet je er nog niks mee op.

Ik denk zelf dat als je voor waterstof kiest je dat doet als pionier. Om niet óók een Tesla Model 3 te rijden, of misschien omdat je echt in een toekomst op waterstof gelooft. We hebben met Tesla gezien hoe hard het kan gaan, ook voor die eerste kopers was het behelpen met de spaarzame laadpunten die er in 2013 stonden.

Of waterstof dezelfde groeispurt gaat maken gaat de toekomst uitwijzen, met de Nexo sta je in ieder geval aan het front.

Kijk hier op welke kosten je netto uit zou komen met de Hyundai Nexo in jouw eigen situatie.

Met dank aan Dirk Barten voor de proefrit

ebook cover Elektrisch rijden stappenplan e-book
Welke auto kies je, en welke laadpas, welke subsidies zijn er,
de beste financiering, je laadpaalkeuze,
en nog veel meer

Download nu het gratis
Bekijk meer artikelen over elektrisch rijden