Kia e-Niro review na 9 maanden

Halverwege 2018 besteld, begin 2019 geleverd: de Kia e-Niro ExecutiveLine. De eerste reviews waren allemaal enthousiast, maar hoe bevalt de auto na 9 maanden dagelijks gebruik? Ben ik nog net zo enthousiast als in het begin en zijn er irritaties?
Lees het in deze uitgebreide review.

Hoe bevalt de auto na 9 maanden dagelijks gebruik

De aankoop

In 2018 was ik al een tijdje op zoek naar een elektrische auto (vanwege milieu overwegingen en de fiscale regelingen die dat betaalbaar maken). Toen de Kia e-Niro werd aangekondigd en de eerste previews verschenen was ik eigenlijk meteen enthousiast: redelijk grote laadruimte (450l), goede range (450km), ruim van binnen, en betaalbaar (€45.000). De ideale auto voor mij en mijn gezin leek het!

Grote laadruimte (450l), goede range (450km), ruim van binnen, en betaalbaar (€45.000)

En ik bleek niet de enige die er zo over dacht, de vraag was enorm, het aanbod veel kleiner. Met wat geluk stond ik hoog op de reserveringslijst, waardoor ik als één van de eersten een contract kon tekenen. Gekocht zonder de auto zelf gezien te hebben, voelde toch wel een beetje als een gok.

De eerste weken

Contract tekenen is één, de auto geleverd krijgen is een tweede. Eerlijk gezegd vond ik de communicatie met de Kia dealer niet optimaal: de leveringsdatum is een paar keer verplaatst en erg goed op de hoogte werd ik niet gehouden. Maar goed, begin Maart 2019 kon ik dan toch de auto op gaan halen.

Meteen bleek dat je het 'blue' in de gekozen lak 'Gravity Blue' niet te serieus moet nemen, het is meer zwart met een blauwe tint. Het mocht de pret niet drukken, naar huis rijden met een nieuwe, volledig elektrische auto: wat wil je nog meer.

De laadpaal thuis stond al 1,5 maand te wachten, en na wat gesteggel met de activatie daarvan kon er meteen geladen worden. De weken daarna werden gevuld met zoveel mogelijk ritjes, merken dat 'heel hard' optrekken alleen maar slippende voorwielen als resultaat geeft, en verder toch bij elk stoplicht even kijken wie je bij kan houden (Ok, Tesla's hoef je niet te proberen, de rest geef je het nakijken).

Samengevat waren de eerste paar weken echt genieten.
Het hielp natuurlijk ook wel dat de vorige auto een 11 jaar oude Honda Civic was, dus de combinatie 'nieuw' en 'elektrisch' is lastig uit elkaar te halen.

Kia e-Niro rijden in de praktijk

Algemeen

Elektrisch rijden in het algemeen vind ik persoonlijk stukken prettiger dan benzine rijden. Standaard rijd je sowieso al automaat, en de koppel is altijd direct beschikbaar. Samen geeft dit een heel vloeiend rijgedrag.

Daarnaast hoor je de motor niet, dus afgezien van het kunstmatige geluid om voetgangers te laten horen dat je er aan komt (kun je uitzetten als je wilt), is het muisstil in de auto. Ben je op de snelweg dan hoor je wel de wind en de banden, maar nog steeds is het vrij stil.

Het is muisstil in de auto

Het feit dat je nooit meer naar een tankstation hoeft te gaan vind ik ook een flinke plus, ik heb natuurlijk ook wel het voordeel dat ik thuis kan laden.

Als laatste heb je soms het voordeel dat de enige overgebleven parkeerplek eentje met een oplaadpaal is, waar jij dus mag gaan staan. Nu er steeds meer elektrische auto's op de weg komen zal dit voordeel misschien verdwijnen, maar op Koningsdag afgelopen jaar kwam het toch mooi van pas.

Tot zover de voordelen van elektrisch rijden in het algemeen, en van de Kia in het bijzonder. Hieronder een puntsgewijze beoordeling van de specifieke kenmerken.

Laden met de Kia e-Niro

De e-Niro laadt op 1 fase. De meeste huizen in Nederland (en zeker nieuwbouwhuizen) hebben een aansluiting van 3 x 25A. Dit betekent dat als je een laadpaal thuis hebt die op 1 fase laadt, je normaal gesproken die laadpaal afzekert op 20A, en je dus met 20A x 220V = 4.4kW op kunt laden. In de praktijk ben je dan ongeveer 16-18 uur bezig om de 64kWh batterij weer volledig op te laden.

Als we kijken naar de meest verkochte elektrische auto van 2019, de Tesla Model 3, dan zien we dat die op 3 fasen kan laden, en in totaal daarmee 11kW aan kan. Dat is dus meer dan 2x zo snel.

De vraag is daarom terecht: is het minder snel kunnen laden een probleem?
Ikzelf heb dit eigenlijk in de afgelopen 9 maanden nooit als een probleem ervaren. De enkele keer dat de accu bijna leeg was is er altijd wel een publieke laadpaal te vinden. En over het algemeen rijden we de accu niet leeg, maar zit je bijvoorbeeld op 20-30% en dan kan de auto 's nachts weer helemaal bijladen.

De inschatting van hoe lang het laden nog duurt aan de thuislader heeft trouwens een rare bug, waarbij de schatting veel te hoog ligt. Thuis laad ik met ~4.3kW op, en toch geeft de display aan dat er nog meer dan 30 uur te gaan is. Eerste keer beetje schrikken, daarna maak je gewoon zelf een schatting.

Een ander verhaal is het zogenaamde snelladen. Bij snelladen wordt er gelijkstroom aan de auto aangeboden, in plaats van wisselstroom zoals via een normale laadpaal.
Hiermee kun je veel sneller laden, in het geval van de Kia e-Niro tot 77kW. Dit is vooral handig als je een lange rit moet maken waarbij je niet genoeg hebt aan de range van ~450km.

Snelladen kan met de e-Niro tot 77kW

Ook hier kan de Tesla Model 3 sneller snelladen (namelijk tot 150kW). Ik denk eigenlijk dat dit verschil iets belangrijker is, al valt dat in de praktijk ook redelijk mee.
Zo waren wij op vakantie naar Zweden, waar de afstanden flink zijn. Daar hebben we regelmatig aan een snellader gestaan, gemiddeld waren we dan een uurtje bezig om zoveel mogelijk bij te laden. Het laden gaat namelijk niet de hele tijd met 77kW. Tot 50% haal je dat, daarna gaat het laden stapsgewijs steeds wat langzamer. Rond de 80-90% daalt de laadsnelheid echt enorm en is het vaak een beter idee om door te rijden en iets eerder bij de volgende snellader te stoppen.

Voor ons als gezin met kinderen was het prima om om de paar uur een pit-stop in te lassen voor het laden, een plasje te doen, wat te eten en te drinken, en de kinderen even te laten rennen. Hadden we kunnen laden met 150kW zouden deze stops misschien iets korter gekund hebben. Wil je gewoon hard doorrijden en hoef je geen rekening te houden met kinderen dan is 150kW laden denk ik echt wel een voordeel.

Verbruik

Het officiële verbruik (WLTP gemeten) is 15,9 kWh / 100 kilometer. Ik denk dat dat aardig klopt. In de zomermaanden zaten we gemiddeld zo rond de 15 kWh / 100 km, de afgelopen maand (met lagere temperaturen) zo rond de 16-16,5 kWh / 100 km.

Belangrijk om hierbij op te merken is dat rijstijl ook een flinke invloed heeft op je verbruik. Snel optrekken en 130+ km/u rijden hakken er echt in. Als je kortere ritten maakt en thuis kunt laden hoef je je natuurlijk niet in te houden, maar het verbruik kan een stuk lager als je wat rustiger gaat rijden.

Voor sommigen is het zelfs een sport om met zo min mogelijk verbruik de bestemming te bereiken. Uiteraard spelen verwarming/airco ook een rol in de range, en alleen stoelverwarming en stuurverwarming aan in plaats van de verwarming kan je verbruik ook omlaag brengen.
Mijn houding hierin is dat ik er op let zo lang ik geen haast heb ;)

Rijhulp systemen

Standaard is de e-Niro uitgevoerd met o.a. een noodremassistent, lane follow assist, bandenspanningssensor, grootlicht assistent, adaptive cruise control, achteruitrijcamera, parkeersensoren (achter), en regensensor. De ExecutiveLine uitvoering voegt daar nog een dodehoekassistent en parkeersensoren aan de voorkant aan toe.

De meeste daarvan spreken voor zich, alleen de adaptive cruise control (ACC) en lane follow assist (LFA) kunnen nog wat extra uitleg gebruiken. LFA is een zogenaamd 'level 2' autonomous driving systeem dat wat werk uit handen neemt. Het systeem detecteert de strepen op de weg en probeert daarmee de auto binnen de lijnen (oftewel de eigen 'lane') te houden.

De ACC houdt de ingestelde snelheid aan (zoals een normale cruise control), maar past ook de snelheid aan aan eventuele voorliggers. Als je deze twee combineert kun je dus in principe zonder iets te doen de auto laten rijden. Het is wel de bedoeling dat je je handen aan het stuur houdt om in te grijpen indien nodig (anders gaat de auto piepen), maar geeft zeker een stukje extra comfort en veiligheid. Ik vind het in ieder geval een stuk relaxter rijden.

Je kunt in principe zonder iets te doen de auto laten rijden

Het systeem werkt over het algemeen goed, al zijn er wel situaties waardoor het in de war raakt. Bijvoorbeeld als je uit een bocht komt en er een auto in de baan naast je opduikt remt het systeem onnodig af. Ook werkt het niet echt prettig op wegen zonder middenstreep, het systeem probeert je dan namelijk in het midden van de weg te houden, terwijl dat nou juist niet de bedoeling is.

De afstand die je wilt houden tot je voorligger is in te stellen, maar zelfs de instelling met de kortste afstand laat nog genoeg ruimte over voor anderen om er tussen te kruipen. Zeker in de file kan dat soms irritant zijn.

Als laatste is er nog het '1-pedal driving'. De auto regenereert altijd energie bij het afremmen, maar hoe meer je dat in de regeneratieve stand doet en hoe minder op de remmen, des te meer energie win je terug en des te minder zullen je remmen slijten.

Met een flipper aan het stuur kun je instellen op welk niveau je terug wilt winnen (en dus hoe snel je afremt als je je voet van het pedaal haalt). Zelf wissel ik tussen niveau 2 en 3. Het is een beetje inschatten hoe ver je nog met een redelijke snelheid komt als je je voet van het pedaal haalt, maar al doende leert men.
En het blijft elke keer leuk om op je display te zien dat je weer een kilometer aan range hebt teruggewonnen de afgelopen 5 seconden.

Comfort en audio

Ik verschil nogal in lengte ten opzichte van mijn vrouw, daardoor was gek genoeg de elektronische stoelinstelling (inclusief geheugen) een heel belangrijke reden om voor de Executive Edition te gaan. Met een druk op de knop heb je de ideale instelling van de bestuurdersstoel weer terug (geldt niet voor bijrijderstoel).

Met een druk op de knop heb je de ideale instelling van de bestuurdersstoel

Het stuur kan in hoogte en diepte worden ingesteld en rijden is daarmee erg comfortabel. Ik gebruik nog wel een extra kussentje voor de onderrug, maar dat is misschien een persoonlijke voorkeur. De langste rit die we tot-nu-toe gemaakt hebben duurde rond de 12 uur, en ook die verliep aangenaam (voor zover het comfortabel kan zijn met 2 kinderen op de achterbank natuurlijk).

In de ExecutiveLine krijg je een geluidssysteem van JBL. Niks mis mee, maar ook weer niet overdonderend. Bellen in de auto (handsfree) via het audio systeem werkt erg goed, je kunt elkaar altijd prima verstaan wat bij mij met een telefoon op speaker eigenlijk meestal niet het geval is.

De ingebouwde navigatieunit werkt snel, maar is niet 100% up-to-date. Zo hebben we een keer 20 minuten extra om moeten rijden door de creatieve route -met afgesloten weg- die door de navigatie was bedacht. Gelukkig kun je ook gebruik maken van Apple Carplay en Android Audio, zodat je bijvoorbeeld Waze op het dashboard touchscreen kunt tonen.

De navigatieunit is niet 100% up-to-date

Mijn vrouw gebruikt nu eigenlijk altijd Waze (via iPhone), ikzelf bijna altijd de ingebouwde (TomTom) navigatie. Dat heeft ook te maken met het feit dat Android Auto vaak crasht. Ik weet niet of dit aan mijn telefoon, de auto, of de combinatie ligt. Jammer is het wel.

Op vakantie

Onder het kopje 'laden' had ik het al even genoemd: in de zomer zijn we met de Kia naar Zweden gegaan (tot Stockholm gekomen). Met behulp van a better route planner hebben we de routes uitgestippeld, want je wilt in dat geval wel aan snelladers laden (je wilt niet onderweg 8 uur moeten wachten tot je weer verder kunt natuurlijk).

Grote favoriet daarbij waren de Ionity laders, waar je voor omgerekend €8 zo veel kon laden als je wilde, en ook nog eens met de maximale laadsnelheid (veel snelladers kunnen maximaal 40kW of 50kW). In sommige gevallen nog goedkoper dan thuis aan de laadpaal laden dus.
Bijna altijd waren er meerdere laders vrij, al was dat maar goed ook omdat we regelmatig defecte laadpalen tegen kwamen.
Voor vertrek had ik vier verschillende laadpasjes/laadapps aangevraagd en ook dat bleek nuttig omdat het niet altijd te voorspellen was welke laadpas wel en welke niet geaccepteerd zou worden.

Dit is echt nog het uitdagendere gedeelte van elektrisch rijden: je moet je trips op vakantie echt plannen en af-en-toe uitwijken naar een andere laadpaal dan je gepland had (omdat de paal stuk is of bezet). Plan dus niet te strak! Wij hielden bijvoorbeeld altijd minimaal 50 km aan range als 'reserve' aan. Daardoor moet je wel wat vaker laden, maar beter dat dan ergens stil komen te staan.

Je moet je trips op vakantie echt plannen

Op de camping gebruikten we dan weer de 'Granny charger', dat is een laadkabel die je in een gewoon stopcontact kunt steken (zit standaard bij de auto). Dit gaat heel traag (~2kW), maar als je die er een nacht in laat staan heb je toch zo weer 120+ kilometer erbij.
Ook in Stugas (kleine vakantiehuisjes) hebben we dit gedaan, maar het verlengsnoer dat we mee hadden bleek toch wel erg warm te worden dus dit hebben we daarna niet meer geprobeerd (misschien hadden we een dikker snoer moeten kopen, of misschien is het gewoon geen goed idee ;) ).

Al-met-al waren de kosten een stuk lager dan het geval was geweest met een benzine auto. Let je minder op waar je (snel)laadt, dan gaan de bedragen waarschijnlijk dichter bij elkaar liggen.

Onderhoud

De Kia is langs de dealer geweest voor een kleine onderhoudsbeurt (bij 15.000 km). De auto is nagelopen, de ruitenwisservloeistof is bijgevuld, en dat was het wel weer.
De enige vorm van slijtage/minder functioneren die ik heb ontdekt is dat het klepje van het laadpunt iets minder makkelijk opengaat als aan het begin.

Ik zal deze review updaten als er opvallende reparaties of onderhoud nodig zijn.

Kia e-Niro minpunten

Natuurlijk zijn er ook mindere kanten aan de Kia e-Niro, dat zijn dan vooral de dingen die je na verloop van tijd pas merkt.

De minst prettige situatie was toen we volgens het display nog meer dan 250km range hadden en we een rit maakten van 70km heen, en 70km terug. In eerste instantie denk je dan ruim voldoende range te hebben, maar door de weersomstandigheden viel dit flink tegen.

Het regende hard met flinke wind, en op de heenweg gewoon 130km/u gereden waar dat mocht. Op de terugweg even flink schrikken van de range die inmiddels naar 90km was geduikeld met nog 50km te gaan. De originele range van 250km was dus in 90km met 160km afgenomen!
Daarna een maximumsnelheid van 100km/u aangehouden en met nog zo'n 30km range op teller veilig thuis aangekomen. Dit lijkt misschien een extreem geval, maar het grootste minpunt vind ik zelf de onbetrouwbaarheid van de range indicatie.

De range was in 90 gereden kilometers met 160 km afgenomen!

Nu snap ik ook wel dat dit heel moeilijk goed te doen is, want als het een zonnige dag zonder wind was geweest was het allemaal prima gegaan waarschijnlijk. Maar je moet dus in je hoofd een soort correctie gaan maken op de range, afhankelijk van de wind, de snelheid die je aanhoudt, en de temperatuur. Niet heel relaxed.
Een alternatief is om te zorgen dat je voor langere ritten een flinke marge aan range hebt. Voor korte ritten is dit namelijk niet zo'n probleem, want als je thuiskomt en ziet dat er minder range over is dan verwacht, dan sluit je de laadkabel gewoon aan.

Een paar andere kleine irritaties zitten 'em vooral in het onnodig maken van een noodrem als je, naar het idee van het systeem, te lang uitrijdt met een stilstaande voorligger voor je (bij het stoplicht bijvoorbeeld) of het niet snel genoeg omhoog gooien van de snelheid als je voorligger naar de rechterbaan gaat op de ACC stand.

De Kia app is ook niet echt om over naar huis te schrijven, basic en niet heel gebruiksvriendelijk. De belangrijkste informatie is er wel te vinden, namelijk: waar is de auto precies en hoe vol is de accu op dit moment (zeker handig als je bijvoorbeeld aan een snellader hangt en je zit zelf in het wegrestaurant een stukje verderop).

De al eerder genoemde bug met betrekking tot het inschatten van de resterende laadtijd maakt deze schatting waardeloos, deze moet je dus zelf inschatten.

Maar echt, dit zijn kleine minpunten als je het mij vraagt.

Conclusie

Als je alles tot-nu-toe gelezen hebt dan is de conclusie al wel duidelijk: ik ben nog steeds superblij met mijn Kia e-Niro en heb nog geen seconde spijt gehad van deze aankoop.

Financieel gezien is het ook heel goed te doen door de auto zakelijk te kopen en gebruik te maken van de fiscale voordelen. Omgerekend ben je rond de €350 netto per maand kwijt om deze auto te rijden, all-in (dus inclusief stroom, verzekering, afschrijving, etc). Voor zoveel comfort vind ik dat bijna niet te geloven. En met onze zonnepanelen en groene stroomleverancier ook nog eens goed voor het klimaat.

Voor ons gezin is dit de ideale auto

Negen maanden later stap ik nog steeds met plezier in de auto en leer ik zelfs nog kleine dingetjes bij, zoals bijvoorbeeld het zo min mogelijk gebruik maken van de rem.
Voor mijzelf en ons gezin is dit eigenlijk de ideale auto, ook voor de komende jaren!

Eindcijfer:

9/10

ebook cover Elektrisch rijden stappenplan e-book
Welke auto kies je, en welke laadpas, welke subsidies zijn er,
de beste financiering, je laadpaalkeuze,
en nog veel meer

Download nu het gratis
Bekijk meer artikelen over elektrisch rijden