Persoonlijk advies bij elektrisch gaan rijden
Elektrisch rijden is aan een opmars bezig. De aanschafprijs van de gemiddelde elektrische auto ligt nog wel een stuk boven die van de benzine variant (zie b.v. Kia E-niro a €46.000 vs Kia Niro Hybrid a €36.000), in het gebruik is de elektrische auto een stuk goedkoper. Maar hoeveel goedkoper precies? En hoe gaat dit plaatje er in de toekomst uitzien?
Elektriciteit is goedkoper dan benzine
bron: Finanzen
In Juli 2017 kostte een liter Euro95 rond de €1,60 per liter, in Juli 2018 was dat €1,78, en in Juli dit jaar (2019) is de gemiddelde prijs per liter €1,77.
Het is dus niet per sé zo dat de prijzen elk jaar hoger worden. De prijzen van benzine hangen namelijk sterk samen met de olieprijs, en die is nogal.. volatiel.
Kijk maar naar de nieuwsberichten en je ziet waardoor de prijzen allemaal beïnvloed kunnen worden!
In het Juli van 2017 was de gemiddelde elektriciteitsprijs €0,188 per kWh, in het eerste kwartaal van 2018 was dat €0,215, en dit jaar (2019) was de prijs €0,201.
De prijs mag wat minder beweeglijk zijn, ook hier is er zeker variatie. De verwachting voor 2020 is ook hier koffiedik kijken. Aan de ene kant is er een snel groeiend aanbod aan groene energie (wind en zon), aan de andere kant is de verwachting dat de belasting op energie omhoog zal gaan.
bron: forstrom
De prijs van benzine en elektriciteit alleen zegt natuurlijk niet zoveel, het gaat ook om hoeveel er verbruikt wordt. In de onderstaande tabel daarom het verbruik en de bijbehorende kosten per 100km.
Auto type | Verbruik per 100km | Kosten |
---|---|---|
Elektriciteit | 18,8 kWh* | €3,78 |
Benzine | 6 liter | €10,62 |
* het gemiddelde verbruik van een elektrische auto ligt rond de 16kWh per 100km, maar tijdens het laden gaat nog zo'n 15% aan energie verloren, energie die natuurlijk wel gewoon afgerekend wordt (16 / 0,85 = 18,8 kWh per 100km).
In dit geval is op benzine rijden dus 2,8x zo duur als op elektriciteit rijden. Als je 15.000km per jaar rijdt scheelt dat dus zo'n €1000 op jaarbasis (~€1600 voor benzine en ~€600 voor elektrisch).
Bovenstaande voorbeeld geldt alleen voor thuisladen. Daarvoor moet je dan plek hebben en een laadpaal aan laten leggen (kosten: tussen de €1000 en €2000 eenmalig).
Snelladen is 1,5x tot 3x zo duur als thuisladen
Als we bovenstaande voorbeeld herhalen voor iemand die alleen maar snellaadt met zijn of haar elektrische auto dan komen we op prijzen tussen de €0,35 en €0,60 per kWh.
Alles bij elkaar zou je dan voor 15.000km uitkomen tussen de €1000 en €1700. In het slechtste geval zou je dus zelfs nog iets duurder uit zijn dan met benzine.
Daarbij moet wel gezegd worden dat als je enkel en alleen snellaadt je voordeliger uit bent met een snellaad abonnement, en dat je dan eerder in de buurt van de €1000 zit. Nog steeds een voordeel van om en nabij de €600 ten opzichte van benzine.
Wil je precies weten wat de verschillen in kosten zijn? Gebruik dan de netto kosten elektrisch rijden tool, daar zie je voor alle elektrische modellen het verbruik en de bijbehorende kosten, en kan ook vergeleken worden met een model op benzine.
Download het elektrisch rijden e-book