Review en rijtest MG ZS EV

Een elektrische SUV voor minder dan €30.000, kan dat wat zijn?
Behalve de beperkte range van 263km (WLTP) is dit een auto die erg veel biedt voor het geld. Uit onderzoek blijkt dat de gemiddelde Nederlander niet meer dan 60km per dag rijdt.
Behoor je tot die groep en ben je bereid voor langere ritten wat meer te plannen, lees dan zeker even verder!

Het merk MG in Nederland

MG is een merk dat vroeger vooral sportwagens maakte. Inmiddels is het eigendom van SAIC, een grote autobouwer uit China (vorig jaar meer dan 7 miljoen verkochte auto's!). SAIC produceert, naast de eigen merken, ook auto's voor onder andere Volkswagen en GM. Het is dus zeker geen totale nieuwkomer.

In Nederland verzorgt van Mossel de distributie, en voor servicebeurten en eventuele reparaties kun je terecht bij één van de 140 van Mossel vestigingen.

De MG ZS EV is direct leverbaar, en dus 4% bijtelling

De MG ZS EV

Het MG ZS EV model is de eerste elektrische auto van MG. Een paar in het oog springende kenmerken:

  • Veel auto voor je geld
    Voor €29.900 heb je het basismodel, voor €2.000 meer de luxere versie met panaromadak. Voor een elektrische SUV is dat niet eerder vertoond
  • Ruim van binnen
    Ik ben zelf vrij lang (1.93m), maar vond het comfortabel zitten in de MG ZS. Achterin is het iets krapper, maar nog steeds goed te doen
  • Grote laadruimte
    De laadruimte is 448l, dat is echt ruim voor een auto in deze prijsklasse
  • Uitgebreide rij-assistentie
    Lane assist, adaptive cruise control, parkeersensoren achter en op de Luxury edition ook nog blind-spot detectie en detectie van aan de achterkant passerende objecten
  • Leverbaar in 2019!
    Voor de zakelijke rijder zeker van belang, dit jaar betaal je nog 4% bijtelling, volgend jaar 8%

Het MG ZS EV Proefrit event

Op een zonnige zondagmiddag vertrok ik richting Biddinghuizen waar van Mossel samen met MG een proefrit event had georganiseerd. Volgens de organisatie waren er die dag zo'n 150 man op afgekomen. Om me heen kijkend zag ik een divers publiek, al ontbrak de typische zakenman die je bij andere elektrische auto's wel vaak ziet. Dat geeft denk ik wel aan dat er met deze MG ook weer een nieuwe doelgroep wordt aangeboord.

Na een korte presentatie van van Mossel en volgt daarna de presentatie van MG zelf. Interessant om te zien vond ik dat de focus leek te liggen op het ontkrachten van de mythe dat 'Chinese spullen troep zijn' en de overtuiging dat een range van 263km (WLTP) echt genoeg is.

Daar zit natuurlijk wel wat in, want waarom zouden we zo'n nieuwkomer vertrouwen? De garantie van 5 jaar en zelfs 8 jaar op de accu (of 150.000km) geven al een beetje rust op dat vlak.

8 jaar garantie op de accu en 5 jaar op de rest geeft vertrouwen

Het range verhaal vond ik iets minder overtuigend, maar ik ben dan ook 455km (WLTP) gewend. Daarbij kan ik wel meteen zeggen dat er zeker niet iedere dag opgeladen wordt, maar dat het vooral voor trips van meer dan 200km heen-en-terug en vakanties heel prettig is.
Voor rond de €15.000 minder aan aanschafkosten is wat extra laden misschien wel te doen.

De verkoper van MG verzekerde ons in ieder geval dat hij er, na 8.000km, al helemaal aan gewend was om een laadpaal op de bestemming uit te zoeken indien nodig. Voor wat het waard is ;)

De proefrit

Langs de ijsbaan van Flevonice liepen we naar de klaarstaande MG's, en dat was toch wel heel leuk gedaan. Op een rijtje stonden een stuk of 20 MG ZS EV's in verschillende kleuren en uitvoeringen. 'Kies er maar eentje uit', en we konden op weg.

Ik ging voor een Luxury edition om dat panorama dak eens te checken. Na wat gepruts met de knopjes ging 'ie dan open, en dat voelt toch wel luxe. Nu was het een beetje fris, maar in de zomer lijkt het me genieten. Maar goed, voor een panoramadak dat open kan alleen ga je geen €30k uitgeven!

Zo'n panoramadak voelt toch wel echt luxe

Eerste indruk

Natuurlijk is het altijd even zoeken naar de juiste knopjes en hendeltjes in een nieuwe auto, maar de stoelafstelling was snel gevonden. Het bleek helaas niet mogelijk om het stuur naar je toe te halen (wel in te stellen naar boven en beneden), waardoor ik voor mijn gevoel niet helemaal ideaal zat.

Verder oogt alles behoorlijk ruim en is het zicht goed. Het dashboard en de knopjes voelen net allemaal wat goedkoper aan dan ik gewend ben, maar ik persoonlijk vind dat niet superbelangrijk.

Waar ik wel een beetje aan irriteerde was de stroperige respons van de ingebouwde navigatie. Het invoeren van een adres en de navigatie opstarten was voor mijn gevoel echt een kwestie van steeds even wachten.
Gelukkig kun je ook Apple Carplay of Android Auto gebruiken, en ik denk dat je dat in praktijk ook zou gaan doen.

Geen climate control, dus zelf de verwarming en airco instellen

Wat me verder opviel is dat er geen climate control is, maar dat je zelf de verwarming en airo in moet stellen. Tegenvaller. De stoelverwarming is wel lekker, maar omdat je deze alleen aan of uit kunt zetten werd deze mij te warm.

Het rijden

Hier draait het natuurlijk om, de rest is toch een beetje bijzaak. Het pedaal indrukken geeft de bekende duw in de rug van een elektrische auto: lekker. Het gaat net wat minder vlot dan in mijn eigen auto (Kia e-Niro), maar zeker niet verkeerd en als je benzine gewend bent dan waarschijnlijk een regelrechte vooruitgang.

Als je benzine gewend bent een vooruitgang

Sturen is niet heel verfijnd, maar voelt verder OK. Afremmen kan natuurlijk met de rem, maar ook door energie terug te winnen op de motor. Er zijn 3 niveau's, waarbij het hoogste niveau het meeste afremt (en ook de meeste energie terug wint) en voor mij het prettigst werkte. Dat is wel iets waar je aan moet wennen en uiteindelijk ook een persoonlijke voorkeur.

De adaptive cruise control kon ik testen door even naar mijn voorligger te sprinten en de ACC aan te zetten. Werkte naar behoren. Het aan- en uitzetten van de ACC via een hendeltje links van het stuur verdient zeker geen schoonheidsprijs, maar daar valt vast aan te wennen.

Het comfort op de weg was niet denderend (tenzij je het misschien letterlijk bedoelt), maar redelijk OK. Gaten en bobbels in de weg ga je zeker voelen, laten we het zo zeggen.

De auto

Na een paar rondjes de auto aan de tand gevoeld te hebben parkeerde ik de MG weer op z'n plekje om wat verdere inspecties uit te voeren. Te beginnen met de bagageruimte. Daar kan ik wel blij van worden: veel ruimte, hij lijkt zelfs ruimer dan die van de Kia ookal zegt de officiële specificatie een paar liter minder inhoud. Hier kun je wel wat in kwijt.

De bagageruimte biedt veel ruimte (448l)

Achterin zit je redelijk, al hield het voor mij niet over met mijn lengte. 'Achter mezelf zitten' lukt wel, maar voor langere afstanden lijkt het me niet heel comfortabel. Daar is natuurlijk al een oplossing voor, want na een uur of anderhalf op de snelweg moet je toch weer laden ;)

Voor een gezin is het toch een prettige, ruime auto is mijn inschatting.

De kosten

Zakelijke rijder

Met een aanschafprijs van €29.900 voor de Comfort editie en €31.900 voor de Luxury edition gaat dit voor de zakelijke rijder echt een koopje zijn. Voor de goedkopere versie ben je voor €250 netto per maand all-in (dus inclusief verzekering, stroomkosten, onderhoud, afschrijving, etc etc) al klaar!

Voor €250 netto in de maand all-in ben je klaar!

Dat is echt bijna niet te geloven. De Luxury edition komt dan op €263 per maand netto.
Hier ben ik dan uitgegaan van 15.000km per jaar rijden en de hoogste belastingschijf.
Klik hier voor de netto kosten MG ZS EV voor jouw persoonlijke situatie.

Particulier

Als particulier kun je helaas niet profiteren van een aantal belastingvoordelen (er zijn wel plannen voor subsidies voor elektrische auto's voor particulieren). Daarmee komen de kosten wel wat hoger te liggen. Reken op €560 voor de basis versie en €588 voor de luxe versie. (daar zit de aanschafprijs dus al in verwerkt op basis van de verwachte afschrijving).

Via MG kun je ook voor private lease kiezen, dan kom je op €529 op basis van 5 jaar en maximaal 12.000km per jaar. Daar zitten de stroomkosten (€60 bij 15.000km per jaar) en de meerkosten voor extra kilometers dan nog niet bij.

Alternatieven

Het is eigenlijk best lastig om te bedenken wat de elektrische concurrentie voor dit model zou moeten zijn. Aan de ene kant kun je kijken naar auto's met een vergelijkbare prijs zoals de binnenkort verkrijgbare Skoda Citigo, Seat Mii, of Volkswagen e-Up. Dan heb je een vergelijkbare range, maar een stuk kleinere auto. Wel voor €7.500 minder.

Directe alternatieven zijn er niet

Kijk je naar elektrische auto's van vergelijkbare grootte dan zit je opeens in een ander prijssegment. De Kia e-Niro lijkt misschien nog het meest op de MG ZS EV, maar kost de helft meer (€45.000). Daar krijg je dan wel een range van 450km WLTP voor en een meer premium afwerking. Ook op die manier is het dus niet echt goed vergelijken.

Conclusie

Al met al kan ik zeggen dat ik positief verrast ben. Je krijgt naar mijn mening echt heel veel auto voor minder dan €30.000. Het grootste nadeel zou ik persoonlijk de beperkte range (263km WLTP) vinden, maar afhanklijk van je eigen situatie kan hier prima mee te leven zijn. Zo kun je gewoon wat vaker snelladen op vakantie, of desnoods een andere auto huren (in de winter naar de Alpen wordt eigenlijk met elke nu verkrijgbare elektrische auto wel een uitdaging).

De pluspunten:

  • het ruimte interieur
  • de grote achterbak (448l)
  • de uitgebreide rij-assistentie
  • het panoramische dak (bij de Luxury edition)
  • het feit dat je voor dit bedrag gewoon 100% elektrisch rijdt

De minpunten:

  • de beperkte range (263km WLTP)
  • het niet goed in kunnen stellen van het stuur
    (hangt van je postuur af of dit een echt probleem is)
  • het feit dat alles net wat minder prettig werkt dan bij de duurdere modellen
  • geen climate control
  • de ietwat saaie rijbeleving

Een echt alternatief in dit prijssegment is er eigenlijk niet. Danwel kies je voor een stuk kleinere auto, danwel betaal je 1.5x zoveel. Ik vind het moeilijk om te bepalen of er veel mensen zitten te wachten op een auto die niet-premium is, niet klein is, niet zo duur als auto's van vergelijkbare grootte, maar duurder dan kleinere auto's.

Het zou zomaar een verrassings succesverhaal kunnen worden, maar net zo goed een niche auto. Gezien de auto dit jaar nog leverbaar is en in 2020 de bijtelling omhoog gaat komen we daar waarschijnlijk behoorlijk snel achter!

Het zou zomaar een succesverhaal kunnen worden

Technische informatie

ModelMG ZS EV
Accucapaciteit 44.5 kWh
Laadtijd (type 2 kabel)~7.5u
Snellaadtijd (0-80%)40min
Actieradius263 (WLTP)
Topsnelheid140 km/u
Acceleratie (0-100km/u)8,2s
Inhoud bagageruimte448l
Prijs (Comfort / Luxury edition)€29.900 / €31.900
Prijs rijklaar€30.985 / €32.985
Er komt zoveel kijken bij elektrisch rijden!
Daarom hebben we alle stappen één voor één uitgelegd:
het kiezen van de auto, de financiëring, de laadpaal,
de laadpas, de verzekering, de accu-gezondheid, etc.

Download nu het
Bekijk meer artikelen over elektrisch rijden