MIA wordt in 2020 gehalveerd

Deskundig advies over elektrisch rijden Kun je wel wat hulp bij het uitzoekwerk gebruiken?
Ik begeleid je bij de aanschaf van auto, laadpaal, en laadpas
en de fiscale en andere mogelijkheden om kosten te besparen

Tijdelijk €125 €34,95 all-in

Het kabinet heeft bekend gemaakt wat er in 2020 beschikbaar komt voor de Milieu-investeringsaftrek (MIA) en Willekeurige Afschrijving Milieu-investeringen (Vamil).

Het totale bedrag dat beschikbaar is voor beide is €149 miljoen. Voor elektrische (personen)auto's is er wel belangrijk nieuws: de MIA wordt 13,5% (omlaag van 27% in 2019).
De uitleg daarbij is dat 'Het marktaandeel van deze voertuigen stijgt, waardoor er minder noodzaak is om deze te stimuleren.'

De cap blijft staan op €40.000. Dit betekent in de praktijk dat voor een elektrisch auto van ten minste €40.000 (excl BTW) er nu €5.400 aftrek plaats kan vinden, wat in de hoogste belastingschijf voor ZZP'ers uitkomt op een netto voordeel van €5.400 x 49,5% = €2.673.

Het heeft natuurlijk weinig zin om terug te kijken, maar in 2018 was dit dus het dubbele. Jammer dat de overheid tot dit besluit gekomen is.

Elektrische auto's die wél voor meer MIA in aanmerking komen

Er is een aantal nieuwe categorieën geintroduceerd naast de al bestaande, in de onderstaande tabel zie je precies hoeveel MIA (en eventueel VAMIL) je voor elk type auto aan kunt vragen.
Let op: het gaat hier dus niet altijd om welke elektrische auto je precies koopt, maar wel om het doel van de auto

Type autoMIAMIA capVAMIL
Elektrische personenauto13,5%€40.000-
Elektrische personenauto (aangemerkt als taxi)27%€40.000-
Elektrische personenauto met ingebouwde zonnepanelen36%€75.000-
Elektrische bestelauto's36%€75.000-
Waterstof personenauto36%€75.00075%

De volledige lijst met alle code's kun je vinden bij RVO.

Elektrische taxi

Als taxi-bedrijf is het dus fiscaal interessanter om elektrisch te gaan rijden dan als 'gewone' ondernemer. Als de taxi alleen zakelijk wordt gebruikt (of minder dan 500km per jaar privé gereden wordt), dan is er geen sprake van bijtelling en blijft het in 2020 net zo fiscaal gunstig om elektrisch te gaan rijden als in 2019.

Dit is een positief bericht in de toch tegenvallende maatregelen met betrekking tot elektrisch rijden.

Rijden op waterstof

Waterstof blijft gestimuleerd worden, maar het aanbod is erg beperkt te noemen met op dit moment maar 3 waterstof auto's op de positieve milieulijst: de Hyundai IX35, de Hyundai Nexo, en de Toyota Mirai. De Hyundai IX35 is niet meer leverbaar en de Toyota is nog niet leverbaar. Weinig keus dus!

Laten we toch een rekensommetje maken en de Hyundai Nexo eens tegenover een Tesla Model 3 zetten wat betreft de 5-jaars kosten bij aanschaf in 2020.

AutoAudi e-TronHyundai Nexo
Aanschafprijs (ex BTW)68.30668.712
MIA (netto)- 2.673- 12.227
Bijtelling (netto)29.41016.462
BTW forfait (netto)5.6355.668
Brandstof2.0547.500
Totaal€102.732€86.115

Bereken wat in jouw situatie de Hyundai Nexo netto kost per maand.
Bereken wat in jouw situatie de Audi e-Tron netto kost per maand.

De waterstof auto komt er hier een stuk voordeliger uit, maar bij batterij elektrische auto's zijn er natuurlijk ook goedkopere keuzes dan de Audi te koop. Daarnaast kleven er weer andere voor-en nadelen aan op waterstof rijden (o.a. dat je verder komt op een volle tank waterstof, maar dat er maar een handvol waterstoftankstations in Nederland zijn).

Elektrisch rijden met zonnepanelen

Vooral opvallend vind ik de toevoeging van code G3111 Elektrisch aangedreven voertuig met zonnepanelen. Vereiste daarbij is dat het ingebouwde zonnepaneel tenminste een vermogen heeft van 1 kilowattpiek.

Op dit moment staan er nog geen auto's met deze code op de positieve milieulijst. De auto's waarvan ik weet dat ze gebruik maken van zonnepanelen zijn de Sono Sion (vanafprijs €25,500) en de Lightyear One (vanaf prijs €149.000), maar de eerste leveringen staan respectievelijk pas in 2022 en 2021 gepland. Lijkt daarom een beetje een wassen neus deze categorie.

Conclusie

Aan de ene kant kun je het positief noemen dat het kabinet vindt dat er minder stimuleringsregelingen nodig zijn om elektrisch rijden te pushen (en dus dat het de goede kant op gaat), aan de andere kant is het te hopen dat dit niet voorbarig is en de verkopen van elektrische auto's in gaan zakken!

ebook cover Elektrisch rijden stappenplan e-book
Welke auto kies je, en welke laadpas, welke subsidies zijn er,
de beste financiering, je laadpaalkeuze,
en nog veel meer

Download nu het gratis
Bekijk meer artikelen over elektrisch rijden