Persoonlijk advies bij elektrisch gaan rijden
Het is natuurlijk te prijzen dat het kabinet milieuvriendelijk rijden wil stimuleren, maar uitrekenen wat de bijtelling nu precies is wordt er niet makkelijker op!
Bij een elektrische auto moet je rekening houden met het jaar van registratie, de catalogusprijs, de zogenaamde bijtellings-cap, en het type elektrische auto.
Het is mijn doel een einde aan de verwarring te maken, na het lezen van onderstaande verhaal weet je precies wat de regels zijn en hoeveel bijtelling je moet betalen.
Na het lezen van dit blog weet je precies hoe de bijtelling voor elektrische auto's werkt en hoe je deze berekent
Ga direct naar de netto bijtelling elektrische auto calculator
Onderstaande tabel laat de bijtelling zien voor elektrische auto's die in 2020 voor het eerst op kenteken gezet worden.
Cataloguswaarde (incl btw) | Bijtellingspercentage |
---|---|
tot €45.000 | 8% |
gedeelte boven €45.000 | 22% |
De drempelwaarde waarboven het standaard bijtellingspercentage van 22% wordt betaald wordt ook wel de 'cap' genoemd.
Twee simpele rekenvoorbeelden:
Waar dat netto op uitkomt lees je een stukje verder of bereken je in de calculator.
Iets ingewikkelder wordt het als de auto al in een eerder jaar op kenteken is gezet, je moet dan rekenen met de bijtellingspercentages en caps van die jaren. In de onderstaande tabel staan de bijtellingspercentages en bijbehorende caps per jaar.
Jaar | Bijtellingspercentage | Cap |
---|---|---|
2018 en daarvoor | 4% | geen cap |
2019 | 4% | €50.000 |
2020 | 8% | €45.000 |
2021 | 12% | €40.000 |
2022 | 16% | €40.000 |
Het bijtellingspercentage (en cap) worden vastgezet voor een periode van 60 maanden. Dat betekent dat een elektrische auto die in januari 2018 voor het eerst op naam is gezet nog tot en met januari 2023 4% bijtelling zonder cap geniet.
De bijtelling wordt vastgezet voor een periode van 60 maanden, vanaf de datum van eerste tenaamstelling
Een rekenvoorbeeld:
Je rijdt een elektrische auto die in 2018 voor het eerst op kenteken is gezet en die een cataloguswaarde van €64.000 heeft. De bijtelling in 2020 is dan 64.000 x 0,04 = €2.560 per jaar, oftewel €213 per maand.
In 2023 wordt de situatie dan opnieuw beoordeeld, volgens bovenstaande tabel zou de bijtelling dan 16% tot €40.000 zijn en 22% daarboven: 0,16 x 40.000 + 0,22 x (64.000 - 40.000) = 6.400 + 5.280 = €11.680 per jaar, oftewel €973 per maand (dat is 4,5 keer zoveel!).
Meestal wordt een auto zakelijk afgeschreven over 5 jaar, dus in de praktijk zal deze situatie niet zo vaak voorkomen, maar als je een elektrische occasion aan gaat schaffen is dit natuurlijk wel belangrijk om in gedachten te houden!
In de calculator onderaan deze pagina kun je zien hoeveel bijtelling je over de totale periode van 5 jaar precies betaalt.
Voor een elektrische occasion gelden dezelfde regels als hierboven besproken. De datum van eerste tenaamstelling van de auto is dus van belang voor het bijtellingspercentage, het maakt daarbij niet uit of je de eerste, tweede, of derde eigenaar van de auto bent.
Logisch gevolg is dat een auto van eind 2019 dus stukken voordeliger kan zijn wat betreft de bijtelling dan een nieuwer model uit 2020. Ook elektrische auto's uit 2018 of daarvoor zijn nu goedkoper in de bijtelling (want 4% in plaats van 8%). Wel moet je goed in de gaten houden wat de bijtelling over de volledige looptijd gaat zijn.
Een 2e hands elektrische auto is vaak veel goedkoper in de bijtelling
Een voorbeeld:
Je koopt een 2e hands elektrische auto die voor het eerst is geregistreerd in Januari 2018. Dit betekent dat de bijtelling 4% is over de gehele cataloguswaarde, tot en met Januari 2023.
Als je van plan bent om de auto over 5 jaar af te schrijven, dan betaal je vanaf Februari 2023 de dan geldende bijtelling (op dit moment nog vastgesteld op 16% tot een cap van €40.000).
Als de auto in Januari 2020 is gekocht, dan betaal je tussen 2020 en 2023 4% bijtelling (dus 3 jaar lang), de laatste twee jaar (Februari 2023 tot en met Januari 2025) betaal je dan 16% bijtelling tot €40.000, en 22% daarboven.
Om dat in het juiste perspectief te zien: als je in Januari 2020 een nieuwe elektrische auto koopt, dan betaal je tot en met Januari 2025 8% bijtelling (cap €45.000).
Even rekenen: als de cataloguswaarde €60.000 is, dan betaal je bij een elektrische occasion
0,04 x 60.000 x 3 jaar + (0,16 x 40.000 x 2 jaar + 0,22 x 20.000 x 2 jaar) = €28.833 bruto bijtelling.
Bij een nieuwe elektrische auto met dezelfde cataloguswaarde:
0,08 x 45.000 x 5 jaar + 0,22 x 15.000 x 5 jaar = €34.500 bruto bijtelling
Tip: kijk altijd naar de bijtelling over de totale looptijd om te zien wat voordelig is
In dit geval is de occasion qua bijtelling bruto €5.667 goedkoper. In de calculator onderaan de pagina kun je verschillende scenario's met elkaar vergelijken.
NB: door de afschrijving op een occasion goed te verdelen kun je minder bijtelling betalen. Grof gezegd schrijf je meer af in de jaren van lage bijtelling, en minder in de jaren met hoge bijtelling. Dit aspect is hier (en in de calculator) nog niet meegenomen.
Voor elektrische auto's die op waterstof rijden gelden in principe dezelfde bijtellingspercentages als voor 'gewone' elektrische auto's, alleen is er geen cap op de cataloguswaarde. Het verlaagde bijtellingspercentage geldt dus over de gehele catalogusprijs!
Bovenstaande bedragen zijn allemaal bruto bedragen, de bruto bijtelling. Hoeveel dit je netto kost hangt weer van je eigen situatie af. Hieronder de meest voorkomende berekeningen.
Als zzp-er wordt de bijtelling bij je totale inkomsten voor het jaar opgeteld, waardoor je meer inkomstenbelasting (IB) gaat betalen. Het netto bedrag hangt daarom samen met in welke belastingschijf je inkomen valt.
Daarnaast is er nog de mkb-winstvrijstelling en de overige aftrekposten zoals de ondernemersaftrek, de algemene heffingskorting, en de arbeidskorting.
Om het allemaal niet te ingewikkeld te maken neem ik alleen de mkb-winstvrijstelling mee (omdat deze altijd van toepassing is) in de volgende rekenvoorbeelden:
Zoals je kunt zien wordt de berekening al snel hopeloos ingewikkeld, de hoofdreden waarom er onderaan deze pagina een calculator staat die dit meteen voor je uitrekent!
Als werknemer in loondienst hoef je geen rekening te houden met aftrekposten als 'mkb-winstvrijstelling', de berekening wordt daardoor iets simpeler: neem de bruto bijtelling en kijk in welke belastingschijf deze bijtelling valt.
Twee rekenvoorbeelden:
Let er ook nog even op dat een eventuele eigen bijdrage die betaald moet worden afgetrokken kan worden van de bruto bijtelling.
Voor de DGA gelden in principe dezelfde regels met betrekking tot de bijtelling zoals hierboven beschreven voor een werknemer. Wat nog wel kan is spelen met de eigen bijdrage die de DGA betaalt aan de BV, waardoor er minder of geen bijtelling betaald hoeft te worden (maar wel weer vennootschapsbelasting, etc).
Omdat aan deze constructie allerlei haken en ogen kunnen zitten ga ik daar verder niet op in, maar wellicht een goed punt om met de boekhouder te bespreken (denk bijvoorbeeld aan het gelijk stellen van de eigen bijdrage aan de bijtelling waarbij de belastinginspecteur kan aanbrengen dat er excessief veel privé gereden wordt en er een hogere bijtelling dan het standaardtarief berekend moet worden).
Elektrische auto's met 4% bijtelling moeten een eerste registratie in 2019 (of daarvoor hebben). Of die eerste registratie in Nederland heeft plaatsgevonden of in het buitenland maakt daarbij niet uit.
De eerste mogelijkheid is natuurlijk om een elektrische occasion te kopen, de tweede mogelijkheid is om een nieuwe auto uit het buitenland te (laten) importeren. Ofof heeft in samenwerking met onze partner een aantrekkelijk aanbod samengesteld, bekijk de beschikbare 4% bijtelling import elektrische auto's.
Het feit dat ik een hele pagina vol kan schrijven over de bijtelling geeft al aan dat iets wat makkelijk lijkt al snel ingewikkeld kan worden. Om het je wat makkelijker te maken hierin staat hieronder een calculator waarmee je direct ziet wat je netto bijtelling is.
Mocht je in een bijzondere situatie zitten waar de calculator niet in voorziet, neem dan zeker even contact op via de chat om te kijken of we je kunnen helpen.
Dit artikel gaat er een beetje aan voorbij, maar het is goed om te bedenken dat bijtelling betalen niet altijd de beste optie is. Zo betaal je geen bijtelling als je minder dan 500km privé rijdt per jaar, of als je de auto niet als zakelijk vermogen opneemt.
In het eerste geval dien je wel een sluitende kilometerregistratie bij te houden, maar zou je zelfs van de uitgespaarde bijtelling een tweede auto, puur voor privé, kunnen leasen. In het tweede geval kun je zakelijke kilometers tegen €0,19 per kilometer declareren.
Als laatste is het nog goed om te bedenken dat de bijtelling nooit hoger kan zijn dan de daadwerkelijk gemaakte kosten. Als de berekende bijtelling hoger is dan de gemaakte kosten, dan wordt de bijtelling gelijk gesteld aan die gemaakte kosten.
Download het elektrisch rijden e-book