Private lease met subsidie elektrische auto

Ook voor particulieren komt er een subsidie beschikbaar voor elektrische auto's. Het mooie is dat dit niet alleen geldt voor kopen, maar ook voor private lease.
Hoe het precies werkt en hoeveel subsidie je kunt krijgen lees je hieronder.

Voor het private leasen van een elektrische auto is een subsidie van €4.000 beschikbaar

Private lease

Als je al helemaal thuis bent in de verschillende lease vormen dan kun je dit stukje overslaan, maar het is toch goed om even precies duidelijk te hebben wat private lease precies is.

Bij private lease rijd je een auto voor een vast bedrag per maand, zonder dat de auto jouw eigendom wordt.
Eigenlijk is het 'gewoon' leasen, maar omdat dit tot een aantal jaar geleden vooral in de zakelijke markt werd gebruikt ('auto van de zaak leasen') is nu het woord 'private' er aan toegevoegd om aan te geven dat het leasen voor particulieren is.

De belangrijkste kenmerken:

  • Alle vaste kosten zitten verwerkt in één maandbedrag
    Dus: afschrijving, wegenbelasting, verzekering, onderhoud, reparatie, en pechhulp zitten allemaal in het maandbedrag
  • De overige kosten zijn voor eigen rekening
    Dus: brandstof/elektriciteit, boetes, parkeergeld, wasstraat, etc betaal je zelf en zitten niet in het maandbedrag
  • Na afloop van de leaseperiode lever je de auto weer in
    Je betaalt de auto dus niet in delen, je betaalt een soort van huur voor de auto en na afloop van de leaseperiode gaat de auto weer terug naar de leasemaatschappij
  • Je gaat een financiële verplichting aan
    Dit betekent dat de lease wordt aangemeld bij BKR. Dit kan bijvoorbeeld weer invloed hebben op de hoogte van de hypotheek die je aan kunt vragen

Waarom private lease

Uiteindelijk moet de leasemaatschappij geld verdienen en zal leasen dus duurder zijn dan kopen. Toch kiezen veel mensen voor leasen, belangrijkste reden daarvoor is het gemak en het feit dat je geen onverwachte uitgaven hebt.

Bij private lease betaal je per maand een vast bedrag, dus nooit onverwachte kosten

Soms wordt nog genoemd als voordeel dat je niet in één keer een groot bedrag hoeft te betalen, maar ook bij kopen kun je geld lenen voor de aanschaf (in sommige gevallen biedt de dealer ook betalen in termijnen aan).

Elektrisch rijden

Elektrische auto's hebben geen uitstoot tijdens het rijden, dit wordt ook wel 'emissieloos' genoemd. Een elektrische auto gebruikt elektriciteit en daarbij komen geen schadelijke stoffen vrij. Die elektriciteit moet natuurlijk wel opgewekt worden, dus als je echt goed voor het milieu bezig wilt zijn moet je dus zorgen dat je energieleverancier echt groene stroom levert.

Elektriciteit is goedkoper dan benzine, waardoor elektrisch rijden goedkoper is dan rijden op benzine

Een mooi bijkomend voordeel is dat elektrisch rijden een stuk goedkoper is dan rijden op benzine. Afhankelijk van de benzineprijs is elektriciteit ongeveer twee tot drie keer goedkoper per kilometer. Een simpel rekenvoorbeeld:

  • Een Skoda Citigo verbruikt 4,1l per 100 km. Tegen de huidige benzineprijs van €1,70 per liter kom je dan op 4,1 x 1,70 = €7,- per 100 km
  • Een Skoda Citigo E verbruikt 12,8 kWh per 100 km. Tegen de huidige elektriciteitsprijs van €0,21 per kWh kom je dan op 12,8 x 0,21 = €2,70 per 100 km

In dit geval is elektrisch rijden dan 7 / 2,70 = 2,6x goedkoper. Uiteraard hangen deze bedragen af van je rijgedrag en de omstandigheden. Ga je bijvoorbeeld alleen maar snelladen in plaats van thuisladen, dan ga je meer richting de €0,35 per kWh, waarmee je voor 100km op €4,5 komt.

Andere voordelen van elektrisch rijden zijn: rijcomfort (snel optrekken), de stilte (geen ronkende motor), beter voor het milieu (geen uitlaatgassen), en als je thuis of op werk kunt laden hoef je nooit meer naar een benzinestation.

Nadelen zijn: voor langere trips moet je meer plannen omdat laden langer duurt dan tanken en je minder ver komt op een volle accu, de aanschafprijs ligt hoger (al helpt de subsidie dus flink om dat verschil kleiner te maken).

Private lease subsidie

Op 4 maart 2020 is een voorstel ingediend om elektrisch rijden te stimuleren. Doel is om meer Nederlanders elektrisch te laten rijden. Omdat elektrische auto's in de aanschaf nog duurder zijn dan vergelijkbare auto's op benzine is besloten om dit verschil te verkleinen en zo meer mensen te verleiden om een elektrische auto te nemen.

Gelukkig geldt de subsidie niet alleen voor de aanschaf van een nieuwe auto, maar ook voor private lease. De subsidie voor private lease van een nieuwe elektrische auto in 2020 (en 2021) bedraagt €4.000. Dit betekent dat je van de totale lease prijs dus €4.000 af kunt trekken (mits de lease looptijd 4 jaar of langer is).

Een paar dingen om hierbij goed te bedenken:

  • De subsidie kan alleen aangevraagd worden voor leasecontracten die getekend zijn ná de offiële publicatie van de subsidieregeling (publicatie is gepland in mei 2020)
    Het gaat hier dus niet om de levering of ingangsdatum van de lease, maar de datum waarop de overeenkomst is getekend
  • De subsidie geldt alleen voor elektrische auto's met een cataloguswaarde tussen de €12.000 en de €45.000
    Als de auto een cataloguswaarde van €45.250 heeft kom je niet in aanmerking voor de subsidie, dus ook niet voor 'het gedeelte tot €45.000'
  • De subsidie wordt over 4 jaar uitgesmeerd
    Bij het aangaan van de lease krijg je dus niet in één keer €4.000, in plaats daarvan krijg je €4.000 / 48 = €83,33 per maand, gedurende de eerste 4 jaar van de lease
  • De subsidie kan maar één keer per persoon worden aangevraagd
    Dit betekent dat je na 4 jaar bij een eventuele volgende private lease geen subsidie meer aan kunt vragen
  • De subsidie geldt alleen bij private lease afgesloten bij een leasemaatschappij die het private lease keurmerk heeft
  • De regeling is nog in de planningsfase, er is inspraak mogelijk via de internet consultatie site
    Wil je op de hoogte gehouden worden van updates? Laat dan je email adres achter om op de hoogte gehouden te worden
Updates over elektrisch rijden subsidies voor particulieren

Een paar voorbeelden om de regels wat te verduidelijken:

  • Ik teken op 5 april 2020 een leasecontract dat in gaat op 1 juni 2020. Ik kan dus gaan rijden vanaf 1 juni 2020.
    Omdat de overeenkomst is getekend vóór de officiële publicatie van de subsidieregeling kom ik niet in aanmerking voor de subsidie
  • Ik teken op 1 juni 2020 een private leasecontract voor een Tesla Model 3 (catalogusprijs €48.980). De looptijd is 4 jaar.
    Omdat de catalogusprijs boven de grens van €45.000 kom ik niet in aanmerking voor subsidie.
  • Ik teken op 1 juli 2020 een private leasecontract voor een Skoda Citigo E (catalogusprijs €22.320). De looptijd is 2 jaar.
    Ik kom in aanmerking voor een subsidie gedurende de 2 jaar dat de lease loopt. Ik ontvang dan €4.000 / 48 x 24 maanden = €2.000.
  • Ik teken op 1 juli 2020 een private leasecontract voor een Skoda Citigo E (catalogusprijs €22.320). De looptijd is 2 jaar. Daarna teken ik een leasecontract, weer voor 2 jaar, voor een Volkswagen e-Up.
    Ik kom in aanmerking voor een subsidie gedurende de 2 jaar dat de eerste lease loopt, en daarna de 2 jaar dat de tweede lease loopt. Ik ontvang dan €4.000 in totaal.
    Als de eerste lease minder dan 4 jaar loopt, én je daarna een andere private lease aangaat of een auto koopt die ook voldoet aan de subsidieregels, dan krijg je het restant van de subsidie ook uitbetaald.
  • Ik teken op 1 juli 2020 een private leasecontract voor een Skoda Citigo E (catalogusprijs €22.320). De looptijd is 4 jaar. Na 2 jaar wil ik van de lease af en annuleer het contract.
    Ik kom in aanmerking voor een subsidie gedurende de 2 jaar dat de lease loopt. Ik ontvang in totaal €4.000 / 48 x 24 maanden = €2.000.

Private lease rekenvoorbeeld subsidie elektrische auto

We gaan er hier even vanuit dat we aan alle voorwaarden voldoen, dus een catalogusprijs tussen de €12.000 en €45.000, leasemaatschappij heeft het private lease keurmerk, en de overeenkomst is getekend nadat de subsidieregeling officieel is ingegaan.

Ik ga een Peugeot e-208 private leasen. De all-in maandprijs is €509, op basis van 10.000km per jaar.

Peugeot e-208Kosten per maand
Private lease509
Elektriciteit25
Subtotaal534
Subsidie-83
Totaal451

Voor de aardigheid kunnen we dit eens vergelijken met een niet-elektrische Peugeot 208 private lease.

Peugeot e-208Peugeot 208
Private lease509364
Brandstof/elektriciteit2561
Subtotaal534425
Subsidie-830
Totaal451425
Verschil+26

De elektrische variant is nog €26 per maand duurder. Afhankelijk van private lease acties kan dit verschil omkeren, of juist groter worden.

Elektrisch rijden is nog iets duurder dan op benzine rijden, maar met een goede private lease actie wordt elektrisch goedkoper

Zo was een paar weken terug de elektrische Nissan Leaf vanaf €319 per maand te private leasen, terwijl de vanaf prijs nu alweer €449 is.

Hoe vraag ik de private lease subsidie aan

Als je zeker weet dat je aan alle voorwaarden voldoet dan kun je de subsidie aanvraag in gaan dienen. De aanvraag doe je via het digitale loket van RVO.nl (deze gaat open op 1 juli 2020), in ieder geval heb je hierbij de volgende informatie nodig:

  • Naam, adres, en BSN van de subsidieaanvrager
  • Naam en adres van de leasemaatschappij
  • Datum van ondertekening leasecontract
  • Merk, type, en model van de private lease auto
  • Cataloguswaarde van de private lease auto

Nadat de auto daadwerkelijk geleverd is lever je nog het kenteken van de auto aan en het IBAN-bankrekeningnummer, moet op naam van de aanvrager staa, waarop de subsidie wordt uitgekeerd.

Alternatieven

Het is altijd goed om te kijken wat je opties zijn. In dit geval kun je er bijvoorbeeld voor kiezen om niet te gaan leasen, maar zelf te kopen. Ook dan is er een subsidie van €4.000 beschikbaar. Over het algemeen, buiten hele scherpe private lease acties, ben je dan uiteindelijk goedkoper uit, maar kunt tegen onverwachte uitgaves aanlopen. Ook moet je danwel in één keer de aanschafprijs ophoesten, danwel een lening aangaan.

Of je kunt een elektrische occasion leasen of kopen, in dat geval kun je rekenen op €2.000 subsidie (dezelfde voorwaarden blijven gelden, dus ook een originele catalogusprijs tussen de €12.000 en €45.000). Dit is sowieso goedkoper, het gaat er dus om of je graag in een nieuwe auto rijdt of dat tweede hands ook OK is.

Als laatste kun je natuurlijk ook nog kiezen voor een niet-elektrische auto. Je komt dan niet in aanmerking voor subsidie, maar daar staat de lagere maandprijs tegenover.

Conclusie

De subsidie op elektrische auto's voor particulieren maakt elektrisch rijden voor veel meer autorijders beschikbaar. Met private lease is het prettig dat je precies weet wat je per maand kwijt bent en nooit voor onverwachte kosten komt te staan.

Er is een subsidie van €4.000 beschikbaar voor het private leasen van een elektrische auto, deze combinatie maakt het erg aantrekkelijk om elektrisch te gaan rijden. Let er wel op dat deze subsidie niet per direct beschikbaar is, naar verwachting gaat deze in vanaf mei 2020.

Wel is het slim om de private lease acties goed in de gaten te houden. Op moment van schrijven is bijvoorbeeld het leasen van een elektrische Peugeot 208 nog wat duurder dan het leasen van de benzine variant, maar met een scherpe actie kan dit zo omgekeerd worden.

Updates over elektrisch rijden subsidies voor particulieren
Met de private lease subsidie voor elektrische auto's is elektrisch rijden nog aantrekkelijker geworden

ebook cover Elektrisch rijden stappenplan e-book
Welke auto kies je, en welke laadpas, welke subsidies zijn er,
de beste financiering, je laadpaalkeuze,
en nog veel meer

Download nu het gratis
Bekijk meer artikelen over elektrisch rijden