Welke subsidies voor elektrische auto's zijn er voor particulieren

Deskundig advies over elektrisch rijden Welke elektrische auto kun je het beste gaan rijden?
Advies en berekening voor jouw persoonlijke situatie
Tijdelijk €189 €121 all-in

Zakelijk elektrisch rijden is al veel voordeliger dan op benzine of diesel rijden, voor particulieren ligt het wat ingewikkelder. Hieronder zie je direct wat voor kortingen en subsidies er voor particulieren bestaan.

Subsidies elektrische auto

Nu

Voor particulieren geldt, in ieder geval tot 2024, het nultarief voor BPM (Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen, deze belasting betaal je bij benzine auto's bij de aanschaf) en voor de Motorrijtuigenbelasting (MRB, ook wel wegenbelasting genoemd).

Je betaalt geen wegenbelasting voor een elektrische auto

De BPM zit normaal gesproken al in de aanschafprijs verwerkt. Dus bij het vergelijken van een elektrische auto met een niet-elektrische auto hoef je hier geen rekening mee te houden: beide prijzen zijn direct vergelijkbaar.

De motorrijtuigenbelasting daarentegen moet je wel even uitrekenen. Deze belasting hangt af van het gewicht van de auto en de provincie waar je woont, maar is voor elektrische auto's dus altijd 0 euro.

Om toch een idee te geven: de gemiddelde wegenbelasting voor een middenklasse auto ligt rond de €60. In 5 jaar betaal je dan voor de elektrische auto €3.600 minder aan belasting.

Elektrische auto's worden al snel voordeliger in de aanschaf, maar de prijs ligt nog wel hoger dan van de benzine variant. De overheid wil daarom met extra maatregelen de verkoop van elektrische auto's stimuleren, deze regeling is de Subsidieregeling Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP).

€4.000 subsidie op nieuwe elektrische auto's, €2.000 op tweedehands

Die extra maatregelen zijn de volgende:

  • Een aanschafsubsidie voor nieuwe elektrische auto's van €4.000
  • Een aanschafsubsidie voor 2e hands elektrische auto's van €2.000


In principe kan elke particulier deze subsidie krijgen, zolang je voldoet aan de volgende voorwaarden.

  • De subsidie geld alleen voor emissieloze auto's
    Hybride auto's komen dus niet in aanmerking, volledig elektrische auto's en auto's op waterstof wel
  • De auto heeft een cataloguswaarde tussen de €12.000 en €45.000
    De cataloguswaarde is de officiële nieuwprijs van de auto. In het geval van een 2e hands elektrische auto is dat dus niet de aanschafprijs, maar de originele nieuwprijs!
  • De auto moet een minimale actieradius hebben van 120km
    Dit betekent dat sommige kleine stadsautootjes, zoals de Renault TWIZY, niet in aanmerking komen. Het gaat dan om de officiële WLTP actieradius. Mocht die niet bekend zijn, dan kan de NEDC actieradius gebruikt worden.
  • De subsidie kan maar één keer per persoon worden aangevraagd
    Je kunt de subsidie maar één keer ontvangen. Koop je na de eerste auto nog een elektrische auto, dan kom je niet in aanmerking voor deze subsidie.
  • De datum van eerste toelating, eerste tenaamstelling, en eerste kentekenregistratie moeten gelijk zijn
    Om in aanmerking te komen voor de subsidie voor een nieuwe elektrische auto. Verschillen deze data, dan kan er nog wel €2.000 subsidie voor een tweedehands elektrische auto worden aangevraagd
    NB Zoals het er nu staat betekent dit dus dat voorraadauto's NIET in aanmerking komen voor €4.000 subsidie
  • Als de auto binnen 3 jaar wordt verkocht moet de subsidie gedeeltelijk worden terugbetaald
    Bij verkoop binnen 3 jaar zul je een deel van de subsidie naar rato terug moeten betalen. Stel je verkoop de auto na 2 jaar, dan zul je dus 1/3 van de subsidie terug moeten betalen, bijvoorbeeld €4.000 / 3 = €1.33
  • De auto wordt gekocht of geleast bij een erkend autobedrijf
    Dit is natuurlijk vooral van belang bij occasions, maar een occasion van een particulier valt dus niet onder deze regeling en voor de aankoop kan dan geen subsidie worden aangevraagd. Voor private lease moet het bedrijf het keurmerk Private Lease hebben om gebruik te kunnen maken van deze regeling.
  • De subsidie kan daadwerkelijk worden aangevraagd vanaf 1 juli 2020
    Let wel, dit gaat over het aanvragen van de subsidie. Auto's die gekocht of geleast zijn na de officiële publicatie van de regeling (04 juni 2020) komen gewoon in aanmerking voor de subsidie, maar het aanvraagproces kan dus pas vanaf 1 juli 2020 worden opgestart.
  • De subsidie wordt bij aankoop in 1x overgemaakt, bij lease in maandelijkse termijnen
    Bij lease wordt het subsidiebedrag uitgekeerd in maandelijkse termijn van 1/48e van de subsidie. Bijvoorbeeld: €4.000 / 48 = €83 per maand, gedurende de eerste 4 jaar van de lease.
    Bij verkoop binnen 3 jaar moet dus een deel van de subsidie worden terugbetaald, bij beëindiging van de lease stopt de maandelijkse subsidie uitkering.
  • De subsidieaanvraag moet binnen 60 dagen na tekenen koop- of leaseovereenkomt worden ingediend
    Let ook hier weer op: het gaat dus om binnen 60 dagen van tekenen overeenkomst, niet 60 dagen na levering!
    Voor overeenkomsten getekend tussen officiële publicatie van de regeling (4 juni 2020) en 1 juli 2020 geldt de termijn van 60 dagen vanaf 1 juli.
    Stel je tekent de koopovereenkomst in mei (maar wel ná publicatie van de regeling), dan heb je vanaf 1 juli 2020 nog 60 dagen om de subsidie aan te vragen.

De volledige regeling kun je hier nalezen.

De subsidie loopt na 2021 geleidelijk af, 2025 is het laatste jaar

De subsidie regeling loop tot en met 2025, waarbij de hoogte van de subsidie afneemt over de jaren. Zie onderstaande tabel voor het verloop.

Subsidie202020212022202320242025
Nieuw4.0004.0003.7003.3502.9502.550
2e hands2.0002.0002.0002.0002.000-

In totaal is er 250 miljoen euro beschikbaar. Het kan dus zijn dat er geen geld voor subsidie meer over is, in dat geval wordt dit gecommuniceerd via de Staatscourant. Wil je het direct weten als dit het geval is? Schrijf je dan onderaan de pagina in om updates te ontvangen.

Op de website van de rijksoverheid kun je meer informatie vinden over het aanvragen van de subsidie.

Rekenvoorbeeld elektrische auto voor particulier

Elektrisch rijden is voor particulieren tot €19 goedkoper

Met elektrisch rijden bespaar je dus in ieder geval al de motorrijtuigenbelasting, maar ook in het gebruik zijn elektrische auto's stukken goedkoper.
Aan brandstof ben je bijvoorbeeld al snel 3x zoveel kwijt als je benzine tankt. Doordat een elektrische auto minder bewegende onderdelen heeft is ook het onderhoud goedkoper (60-70% goedkoper dan bij een benzine auto).

Tel daar dan nog de subsidie bij op en elektrisch rijden is nu, qua kosten, vergelijkbaar met op benzine rijden.

Voorbeeld: Peugeot e-208 vs Peugeot 208

AutoElektrischBenzine
VoorbeeldPeugeot e-208 (Allure)Peugeot 208 (Allure)
Aanschafprijs36.25022.430
MRB03600
Brandstof24005642
Onderhoud02400
Totaal38.65034.072
Verschil per maand76-
Subsidie per maand67-
Netto verschil9-

Kort samengevat: je kunt verwachten dat je in de 1ᵉ 5 jaar rond de €9 per maand extra betaalt voor de elektrische variant.

Nog een voorbeeld: Seat Mii vs Seat Mii electric

AutoElektrischBenzine
VoorbeeldSeat Mii ElectricSeat Mii
Aanschafprijs23.40013.250
MRB01.900
Brandstof1.9055.776
Onderhoud01.500
Totaal25.30522.426
Verschil per maand48-
Subsidie per maand67-
Netto verschil-19

Voor het elektrische model betaal je in dit geval zelfs €19 minder per maand.

Waarom elektrisch rijden?

Elektrisch rijden voor particulieren is door de komst van de overheidssubsidie wat kosten betreft vergelijkbaar met benzine rijden. De aanschafprijs ligt nog wel hoger, ook na aftrek subsidie, maar in het gebruik is de elektrische versie juist goedkoper.

Voor de luxere modellen zal elektrisch nog wel wat duurder blijven, maar het verschil is door de subsidie in ieder geval flink teruggebracht.

Daarnaast zitten er nog andere voordelen aan elektrisch rijden, zoals:

  • Beter voor het milieu
  • Comfortabeler en leuker rijden (al is dat wat subjectief)
  • Stil (elektromotor maakt veel minder geluid)
  • Geen stinkende uitlaatgassen
  • (soms) betere parkeerplekken
  • Als je een laadpaal in de buurt hebt hoef je niet meer langs het tankstation
  • Voorbereid op de toekomst (de overheid zal schoon rijden blijven bemoedigen, en niet-schoon rijden juist ontmoedigen)

Nadelen zijn er natuurlijk ook, zeker bij de 'goedkopere' elektrische modellen met een range onder de 400km:

  • Beperkte range betekent dat je langere trips goed moet plannen
  • Opladen duurt langer dan tanken (40-50 min vs 4-5 min)
  • Op vakantie naar sommige landen wordt een echte uitdaging (Scandinavië heeft bijvoorbeeld een hele goed laad infrastructuur, Polen juist weer minder)

Conclusies

Op dit moment is elektrisch rijden ook voor particulieren een hele interessante optie.

De overheid is duidelijk in haar beleid om elektrisch rijden te stimuleren. Zo is er €4.000 subsidie op de aankoop of private lease van een elektrische auto, en €2.000 subsidie op de aankoop van een tweedehands elektrische auto.

Als we die subsidie meenemen, dan is elektrisch rijden zelfs goedkoper voor de instapmodellen. Voor de hogere segmenten blijft elektrisch wat duurder, maar het verschil wordt steeds kleiner.

Wil je een berichtje krijgen als er iets wijzigt in de regeling? Of als de subsidie bijna op is?

Updates over elektrisch rijden subsidies voor particulieren
ebook cover Elektrisch rijden stappenplan e-book
Welke auto kies je, en welke laadpas, welke subsidies zijn er,
de beste financiering, je laadpaalkeuze,
en nog veel meer

Download nu het gratis
Bekijk meer artikelen over elektrisch rijden