Welke subsidies voor elektrische auto's zijn er voor particulieren

Zakelijk elektrisch rijden is al veel voordeliger dan op benzine of diesel rijden, voor particulieren ligt het wat ingewikkelder. Hieronder zie je direct wat voor kortingen en subsidies er voor particulieren bestaan.

Subsidies elektrische auto

Nu

Voor particulieren geldt, in ieder geval tot 2024, het nultarief voor BPM (Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen, deze belasting betaal je bij benzine auto's bij de aanschaf) en voor de Motorrijtuigenbelasting (MRB, ook wel wegenbelasting genoemd).

Je betaalt geen wegenbelasting voor een elektrische auto

De BPM zit normaal gesproken al in de aanschafprijs verwerkt. Dus bij het vergelijken van een elektrische auto met een niet-elektrische auto hoef je hier geen rekening mee te houden: beide prijzen zijn direct vergelijkbaar.

De motorrijtuigenbelasting daarentegen moet je wel even uitrekenen. Deze belasting hangt af van het gewicht van de auto en de provincie waar je woont, maar is voor elektrische auto's dus altijd 0 euro.

Om toch een idee te geven: de gemiddelde wegenbelasting voor een middenklasse auto ligt rond de €60. In 5 jaar betaal je dan voor de elektrische auto €3.600 minder aan belasting.

Gepland

Elektrische auto's worden al snel voordeliger in de aanschaf, maar de prijs ligt nog wel hoger dan van de benzine variant. De overheid wil daarom met extra maatregelen de verkoop van elektrische auto's stimuleren.

€4.000 subsidie op nieuwe elektrische auto's, €2.000 op tweede hands

Inmiddels is bekend wat die extra maatregelen zijn, namelijk de volgende:

  • Een aanschafsubsidie voor nieuwe elektrische auto's van €4.000
  • Een aanschafsubsidie voor 2e hands elektrische auto's van €2.000

Let wel op: deze regelingen zijn nog niet definitief, er loopt nog een internet consultatie, dat wil zeggen, belangstellenden kunnen hun feedback geven op het voorstel. Eventueel wordt de regeling dan nog aangepast naar aanleiding van die feedback.
De regeling gaat dan officieel in vanaf mei 2020, vanaf dan kun je subsidie krijgen.

In principe kan elke particulier deze subsidie krijgen, zolang je voldoet aan de volgende voorwaarden.

  • De subsidie geld alleen voor emissieloze auto's
    Hybride auto's komen dus niet in aanmerking, volledig elektrische auto's en auto's op waterstof wel
  • De auto heeft een cataloguswaarde tussen de €12.000 en €45.000
    De cataloguswaarde is de officiële nieuwprijs van de auto. In het geval van een 2e hands elektrische auto is dat dus niet de aanschafprijs, maar de originele nieuwprijs!
  • De auto moet een minimale actieradius hebben van 120km
    Dit betekent dat sommige kleine stadsautootjes, zoals de Renault TWIZY, niet in aanmerking komen. Het gaat dan om de officiële WLTP actieradius. Mocht die niet bekend zijn, dan kan de NEDC actieradius gebruikt worden.
  • De koop- of leaseovereenkomst moet gesloten zijn NA publicatie van deze regeling
    Dit is heel belangrijk: deze regeling is nog niet gepubliceerd! Na het verwerken van de feedback op het voorstel is de verwachting dat de regeling in mei 2020 wordt gepubliceerd.
    Het gaat hier niet om de levering van de auto, maar om de datum van overeenkomst.
  • De subsidie kan maar één keer per persoon worden aangevraagd
    Je kunt de subsidie maar één keer ontvangen. Koop je na de eerste auto nog een elektrische auto, dan kom je niet in aanmerking voor deze subsidie.
  • Als de auto binnen 3 jaar wordt verkocht moet de subsidie gedeeltelijk worden terugbetaald
    Bij verkoop binnen 3 jaar zul je een deel van de subsidie naar rato terug moeten betalen. Stel je verkoop de auto na 2 jaar, dan zul je dus 1/3 van de subsidie terug moeten betalen, bijvoorbeeld €4.000 / 3 = €1.33
  • De auto wordt gekocht of geleast bij een erkend autobedrijf
    Dit is natuurlijk vooral van belang bij occasions, maar een occasion van een particulier valt dus niet onder deze regeling en voor de aankoop kan dan geen subsidie worden aangevraagd. Voor private lease moet het bedrijf het keurmerk Private Lease hebben om gebruik te kunnen maken van deze regeling.
  • De subsidie kan daadwerkelijk worden aangevraagd vanaf 1 juli 2020
    Let wel, dit gaat over het aanvragen van de subsidie. Auto's die gekocht of geleast zijn na de officiële publicatie van de regeling in mei 2020 komen gewoon in aanmerking voor de subsidie, maar het aanvraagproces kan dus pas vanaf 1 juli 2020 worden opgestart.
  • De subsidie wordt bij aankoop in 1x overgemaakt, bij lease in maandelijkse termijnen
    Bij lease wordt het subsidiebedrag uitgekeerd in maandelijkse termijn van 1/48e van de subsidie. Bijvoorbeeld: €4.000 / 48 = €83 per maand, gedurende de eerste 4 jaar van de lease.
    Bij verkoop binnen 3 jaar moet dus een deel van de subsidie worden terugbetaald, bij beëindiging van de lease stopt de maandelijkse subsidie uitkering.
  • De subsidieaanvraag moet binnen 60 dagen na tekenen koop- of leaseovereenkomt worden ingediend
    Let ook hier weer op: het gaat dus om binnen 60 dagen van tekenen overeenkomst, niet 60 dagen na levering!
    Voor overeenkomsten getekend tussen officiële publicatie van de regeling (in mei 2020) en 1 juli 2020 geldt de termijn van 60 dagen vanaf 1 juli.
    Stel je tekent de koopovereenkomst in mei (maar wel ná publicatie van de regeling), dan heb je vanaf 1 juli 2020 nog 60 dagen om de subsidie aan te vragen.

Zodra deze regeling definitief en gepubliceerd is, als er wijzigingen zijn naar aanleiding van de internet consultatie, of er meer details bekend zijn zullen wij deze pagina natuurlijk direct updaten. Als je een mailtje wilt ontvangen wanneer dat het geval is, laat dan onderaan deze pagina je email adres achter.

De subsidie loopt na 2021 geleidelijk af, 2025 is het laatste jaar

De subsidie regeling loop tot en met 2025, waarbij de hoogte van de subsidie afneemt over de jaren. Zie onderstaande tabel voor het verloop.

Subsidie202020212022202320242025
Nieuw4.0004.0003.7003.3502.9502.550
2e hands2.0002.0002.0002.0002.000-

In totaal is er 250 miljoen euro beschikbaar. Het kan dus zijn dat er geen geld voor subsidie meer over is, in dat geval wordt dit gecommuniceerd via de Staatscourant. Wil je het direct weten als dit het geval is? Schrijf je dan onderaan de pagina in om updates te ontvangen.

Op de website van de rijksoverheid kun je meer informatie vinden over het aanvragen van de subsidie.

Rekenvoorbeeld elektrische auto voor particulier

Ook al zijn er op dit moment nog maar beperkte subsidies beschikbaar (zie stukje hieronder voor wat er verandert vanaf mei 2020), toch kan het interessant zijn om een benzine auto met een elektrische auto te vergelijken, ook voor particulieren.

Elektrisch rijden is voor particulieren op dit moment nog minimaal €50 per maand duurder, maar vanaf mei 2020 tot €19 goedkoper

Zo bespaar je dus in ieder geval al de motorrijtuigenbelasting, maar ook in het gebruik zijn elektrische auto's stukken goedkoper.
Aan brandstof ben je bijvoorbeeld al snel 3x zoveel kwijt als je benzine tankt. Doordat een elektrische auto minder bewegende onderdelen heeft is ook het onderhoud goedkoper (60-70% goedkoper dan bij een benzine auto).

Voorbeeld: Peugeot e-208 vs Peugeot 208

AutoElektrischBenzine
VoorbeeldPeugeot e-208 (Allure)Peugeot 208 (Allure)
Aanschafprijs36.25022.430
MRB03600
Brandstof24005642
Onderhoud02400
Totaal38.65034.072
Verschil per maand76-

Kort samengevat: je kunt verwachten dat je in de 1ᵉ 5 jaar rond de €76 per maand extra betaalt voor de elektrische variant.

Nog een voorbeeld: Seat Mii vs Seat Mii electric

AutoElektrischBenzine
VoorbeeldSeat Mii ElectricSeat Mii
Aanschafprijs23.40013.250
MRB01.900
Brandstof1.9055.776
Onderhoud01.500
Totaal25.30522.426
Verschil per maand48-

Voor het elektrische model betaal je in dit geval €48 meer per maand.

Rekenvoorbeeld met subsidie

Maak je precies dezelfde sommetjes en houd je wel rekening met de subsidie zoals die vanaf mei 2020 gaat gelden, dan heb je een voordeel van €4.000 over 5 jaar, wat neerkomt op €67 per maand. En laat dat nou bijna precies het verschil zijn!

AutoElektrischBenzine
VoorbeeldPeugeot e-208 (Allure)Peugeot 208 (Allure)
Aanschafprijs36.25022.430
MRB03600
Brandstof24005642
Onderhoud02400
Totaal38.65034.072
Verschil per maand76-
Subsidie per maand67-
Netto verschil9-

Het verschil tussen de Peugeot 208 en Peugeot e-208 is nog maar €9 als je de subsidie meeneemt.

AutoElektrischBenzine
VoorbeeldSeat Mii ElectricSeat Mii
Aanschafprijs23.40013.250
MRB01.900
Brandstof1.9055.776
Onderhoud01.500
Totaal25.30522.426
Verschil per maand48-
Subsidie per maand67-
Netto verschil-19

De Seat Mii electric is nu zelfs €19 goedkoper per maand dan de Seat Mii!

Waarom elektrisch rijden?

Op dit moment is elektrisch rijden voor particulieren nog duurder dan op benzine rijden. Dit zit voornamelijk in de aanschafprijs, want in gebruik is de elektrische versie juist goedkoper.

De subsidie die vanaf mei 2020 gaat gelden gaat hier verandering in brengen. Voor de instapmodellen wordt de elektrische variant nu zelfs goedkoper om te rijden.

Voor de luxere modellen zal elektrisch nog wel wat duurder blijven, maar het verschil is door de subsidie in ieder geval flink teruggebracht.

Daarnaast zitten er nog andere voordelen aan elektrisch rijden, zoals:

  • Beter voor het milieu
  • Comfortabeler en leuker rijden (al is dat wat subjectief)
  • Stil (elektromotor maakt veel minder geluid)
  • Geen stinkende uitlaatgassen
  • (soms) betere parkeerplekken
  • Als je een laadpaal in de buurt hebt hoef je niet meer langs het tankstation
  • Voorbereid op de toekomst (de overheid zal schoon rijden blijven bemoedigen, en niet-schoon rijden juist ontmoedigen)

Nadelen zijn er natuurlijk ook, zeker bij de 'goedkopere' elektrische modellen met een range onder de 400km:

  • Beperkte range betekent dat je langere trips goed moet plannen
  • Opladen duurt langer dan tanken (40-50 min vs 4-5 min)
  • Op vakantie naar sommige landen wordt een echte uitdaging (Scandinavië heeft bijvoorbeeld een hele goed laad infrastructuur, Polen juist weer minder)

Conclusies

Op dit moment is elektrisch rijden, in ieder geval financieel gezien, voor particulieren nog niet zo interessant als dat het voor zakelijke rijders is. Het is duurder dan op benzine rijden, en lange trips zijn onhandig.

Er is een aantal extra maatregelen aangekondigd om elektrisch rijden ook voor particulieren te stimuleren, deze subsidieregelingen gaan in vanaf mei 2020. Zo komt er €4.000 subsidie op de aankoop of private lease van een elektrische auto, en €2.000 subsidie op de aankoop van een tweede hands elektrische auto.

Als we die subsidie meenemen, dan wordt elektrisch rijden zelfs goedkoper voor de instapmodellen. Voor de hogere segmenten blijft elektrisch wat duurder, maar het verschil wordt steeds kleiner.

Wil je een berichtje krijgen als de regeling definitief van kracht is? Of als er nog iets wijzigt in de plannen?

Updates over elektrisch rijden subsidies voor particulieren

Tot de definitieve invoering van de subsidie in mei 2020 zul je als particulier vooral om niet-financiele redenen voor elektrisch rijden kiezen, al worden de nieuwe elektrische modellen wel steeds goedkoper.

ebook cover Elektrisch rijden stappenplan e-book
Welke auto kies je, en welke laadpas, welke subsidies zijn er,
de beste financiering, je laadpaalkeuze,
en nog veel meer

Download nu het gratis
Bekijk meer artikelen over elektrisch rijden