Persoonlijk advies bij elektrisch gaan rijden
Zakelijk elektrisch rijden is al veel voordeliger dan op benzine of diesel rijden, voor particulieren ligt het wat ingewikkelder. Hieronder zie je direct wat voor kortingen en subsidies er voor particulieren bestaan.
Voor particulieren geldt, in ieder geval tot 2024, het nultarief voor BPM (Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen, deze belasting betaal je bij benzine auto's bij de aanschaf) en voor de Motorrijtuigenbelasting (MRB, ook wel wegenbelasting genoemd).
Je betaalt geen wegenbelasting voor een elektrische auto
De BPM zit normaal gesproken al in de aanschafprijs verwerkt. Dus bij het vergelijken van een elektrische auto met een niet-elektrische auto hoef je hier geen rekening mee te houden: beide prijzen zijn direct vergelijkbaar.
De motorrijtuigenbelasting daarentegen moet je wel even uitrekenen. Deze belasting hangt af van het gewicht van de auto en de provincie waar je woont, maar is voor elektrische auto's dus altijd 0 euro.
Om toch een idee te geven: de gemiddelde wegenbelasting voor een middenklasse auto ligt rond de €60. In 5 jaar betaal je dan voor de elektrische auto €3.600 minder aan belasting.
Elektrische auto's worden al snel voordeliger in de aanschaf, maar de prijs ligt nog wel hoger dan van de benzine variant. De overheid wil daarom met extra maatregelen de verkoop van elektrische auto's stimuleren, deze regeling is de Subsidieregeling Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP).
€4.000 subsidie op nieuwe elektrische auto's, €2.000 op tweedehands
Die extra maatregelen zijn de volgende:
In principe kan elke particulier deze subsidie krijgen, zolang je voldoet aan de volgende voorwaarden.
De volledige regeling kun je hier nalezen.
De subsidie loopt na 2021 geleidelijk af, 2025 is het laatste jaar
De subsidie regeling loop tot en met 2025, waarbij de hoogte van de subsidie afneemt over de jaren. Zie onderstaande tabel voor het verloop.
Subsidie | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
---|---|---|---|---|---|---|
Nieuw | 4.000 | 4.000 | 3.700 | 3.350 | 2.950 | 2.550 |
2e hands | 2.000 | 2.000 | 2.000 | 2.000 | 2.000 | - |
In totaal is er 250 miljoen euro beschikbaar. Het kan dus zijn dat er geen geld voor subsidie meer over is, in dat geval wordt dit gecommuniceerd via de Staatscourant. Wil je het direct weten als dit het geval is? Schrijf je dan onderaan de pagina in om updates te ontvangen.
Op de website van de rijksoverheid kun je meer informatie vinden over het aanvragen van de subsidie.
Elektrisch rijden is voor particulieren tot €19 goedkoper
Met elektrisch rijden bespaar je dus in ieder geval al de motorrijtuigenbelasting, maar ook in het gebruik zijn elektrische auto's stukken goedkoper.
Aan brandstof ben je bijvoorbeeld al snel 3x zoveel kwijt als je benzine tankt. Doordat een elektrische auto minder bewegende onderdelen heeft is ook het onderhoud goedkoper (60-70% goedkoper dan bij een benzine auto).
Tel daar dan nog de subsidie bij op en elektrisch rijden is nu, qua kosten, vergelijkbaar met op benzine rijden.
Voorbeeld: Peugeot e-208 vs Peugeot 208
Auto | Elektrisch | Benzine |
---|---|---|
Voorbeeld | Peugeot e-208 (Allure) | Peugeot 208 (Allure) |
Aanschafprijs | 36.250 | 22.430 |
MRB | 0 | 3600 |
Brandstof | 2400 | 5642 |
Onderhoud | 0 | 2400 |
Totaal | 38.650 | 34.072 |
Verschil per maand | 76 | - |
Subsidie per maand | 67 | - |
Netto verschil | 9 | - |
Kort samengevat: je kunt verwachten dat je in de 1ᵉ 5 jaar rond de €9 per maand extra betaalt voor de elektrische variant.
Nog een voorbeeld: Seat Mii vs Seat Mii electric
Auto | Elektrisch | Benzine |
---|---|---|
Voorbeeld | Seat Mii Electric | Seat Mii |
Aanschafprijs | 23.400 | 13.250 |
MRB | 0 | 1.900 |
Brandstof | 1.905 | 5.776 |
Onderhoud | 0 | 1.500 |
Totaal | 25.305 | 22.426 |
Verschil per maand | 48 | - |
Subsidie per maand | 67 | - |
Netto verschil | - | 19 |
Voor het elektrische model betaal je in dit geval zelfs €19 minder per maand.
Elektrisch rijden voor particulieren is door de komst van de overheidssubsidie wat kosten betreft vergelijkbaar met benzine rijden. De aanschafprijs ligt nog wel hoger, ook na aftrek subsidie, maar in het gebruik is de elektrische versie juist goedkoper.
Voor de luxere modellen zal elektrisch nog wel wat duurder blijven, maar het verschil is door de subsidie in ieder geval flink teruggebracht.
Daarnaast zitten er nog andere voordelen aan elektrisch rijden, zoals:
Nadelen zijn er natuurlijk ook, zeker bij de 'goedkopere' elektrische modellen met een range onder de 400km:
Op dit moment is elektrisch rijden ook voor particulieren een hele interessante optie.
De overheid is duidelijk in haar beleid om elektrisch rijden te stimuleren. Zo is er €4.000 subsidie op de aankoop of private lease van een elektrische auto, en €2.000 subsidie op de aankoop van een tweedehands elektrische auto.
Als we die subsidie meenemen, dan is elektrisch rijden zelfs goedkoper voor de instapmodellen. Voor de hogere segmenten blijft elektrisch wat duurder, maar het verschil wordt steeds kleiner.
Wil je een berichtje krijgen als er iets wijzigt in de regeling? Of als de subsidie bijna op is?
Updates subsidies elektrisch rijden voor particulieren
Download het elektrisch rijden e-book