Welke subsidies voor elektrische auto's zijn er voor particulieren

Zakelijk elektrisch rijden is al veel voordeliger dan op benzine of diesel rijden, voor particulieren ligt het wat ingewikkelder. Hieronder zie je direct wat voor kortingen en subsidies er voor particulieren bestaan.

Subsidies elektrische auto

Nu

Voor particulieren geldt, in ieder geval tot 2024, het nultarief voor BPM (Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen, deze belasting betaal je bij benzine auto's bij de aanschaf) en voor de Motorrijtuigenbelasting (MRB, ook wel wegenbelasting genoemd).

Je betaalt geen wegenbelasting voor een elektrische auto

De BPM zit normaal gesproken al in de aanschafprijs verwerkt. Dus bij het vergelijken van een elektrische auto met een niet-elektrische auto hoef je hier geen rekening mee te houden: beide prijzen zijn direct vergelijkbaar.

De motorrijtuigenbelasting daarentegen moet je wel even uitrekenen. Deze belasting hangt af van het gewicht van de auto en de provincie waar je woont, maar is voor elektrische auto's dus altijd 0 euro.

Om toch een idee te geven: de gemiddelde wegenbelasting voor een middenklasse auto ligt rond de €60. In 5 jaar betaal je dan voor de elektrische auto €3.600 minder aan belasting.

Gepland

Elektrische auto's worden al snel voordeliger in de aanschaf, maar de prijs ligt nog wel hoger dan van de benzine variant. De overheid wil daarom met extra maatregelen de verkoop van elektrische auto's stimuleren.

Naar verwachting komen subsidies voor particulieren voor elektrisch rijden in 2021 beschikbaar

Wat die extra maatregelen precies zijn is helaas nog niet bekend. Wel weten we welke opties al genoemd zijn:

  • Een aanschafsubsidie voor nieuwe elektrische auto's (tot €6000)
  • Een aanschafsubsidie voor 2e hands elektrische auto's (tot €1500)
  • Tegemoetkoming in de kosten voor het plaatsen van een laadpaal (tot €1500)
  • Gratis laadtegoed voor het 1ᵉ jaar (tot €1500)

De planning is om hier halverwege 2020 een beslissing over te nemen en in 2021 de subsidies beschikbaar te stellen.

Zodra hier meer bekend over is zullen wij deze pagina natuurlijk direct updaten. Als je een mailtje wilt ontvangen wanneer dat het geval is, laat dan hier je email adres achter.

Rekenvoorbeeld elektrische auto voor particulier

Ook al zijn er op dit moment nog maar beperkte subsidies beschikbaar, toch kan het interessant zijn om een benzine auto met een elektrische auto te vergelijken, ook voor particulieren.

Elektrisch rijden is voor particulieren op dit moment nog minimaal €50 per maand duurder

Zo bespaar je dus in ieder geval al de motorrijtuigenbelasting, maar ook in het gebruik zijn elektrische auto's stukken goedkoper.
Aan brandstof ben je bijvoorbeeld al snel 3x zoveel kwijt als je benzine tankt. Doordat een elektrische auto minder bewegende onderdelen heeft is ook het onderhoud goedkoper (60-70% goedkoper dan bij een benzine auto).

Voorbeeld: Peugeot e-208 vs Peugeot 208

AutoElektrischBenzine
VoorbeeldPeugeot e-208 (Allure)Peugeot 208 (Allure)
Aanschafprijs36.25022.430
MRB03600
Brandstof24005642
Onderhoud02400
Totaal38.65034.072
Verschil per maand76-

Kort samengevat: je kunt verwachten dat je in de 1ᵉ 5 jaar rond de €76 per maand extra betaalt voor de elektrische variant.

Nog een voorbeeld: Seat Mii vs Seat Mii electric

AutoElektrischBenzine
VoorbeeldSeat Mii ElectricSeat Mii
Aanschafprijs23.40013.250
MRB01.900
Brandstof1.9055.776
Onderhoud01.500
Totaal25.30522.426
Verschil per maand48-

Voor het elektrische model betaal je in dit geval €48 meer per maand.

Waarom elektrisch rijden als het duurder is?

Op dit moment is elektrisch rijden voor particulieren nog duidelijk duurder dan op benzine rijden. Dit zit voornamelijk in de aanschafprijs, van in gebruik is de elektrische versie juist goedkoper.

Daarnaast zitten er nog andere voordelen aan elektrisch rijden, zoals:

  • Beter voor het milieu
  • Comfortabeler en leuker rijden (al is dat wat subjectief)
  • Stil (elektromotor maakt veel minder geluid)
  • Geen stinkende uitlaatgassen
  • (soms) betere parkeerplekken
  • Als je een laadpaal in de buurt hebt hoef je niet meer langs het tankstation
  • Voorbereid op de toekomst (de overheid zal schoon rijden blijven bemoedigen, en niet-schoon rijden juist ontmoedigen)

Nadelen zijn er natuurlijk ook, zeker bij de 'goedkopere' elektrische modellen met een range onder de 400km:

  • Beperkte range betekent dat je langere trips goed moet plannen
  • Opladen duurt langer dan tanken (40-50 min vs 4-5 min)
  • Op vakantie naar sommige landen wordt een echte uitdaging (Scandinavië heeft bijvoorbeeld een hele goed laad infrastructuur, Polen juist weer minder)

Conclusies

Op dit moment is elektrisch rijden, in ieder geval financieel gezien, voor particulieren nog niet zo interessant als dat het voor zakelijke rijders is. Het is duurder dan op benzine rijden, en lange trips zijn onhandig.

Er is een aantal extra maatregelen aangekondigd om elektrisch rijden ook voor particulieren te stimuleren. Naar alle waarschijnlijkheid zal dat pas in 2021 daadwerkelijk het geval zijn.

Tot die tijd zul je als particulier vooral om niet-financiele redenen voor elektrisch rijden kiezen, al worden de nieuwe elektrische modellen wel steeds goedkoper.

Wil je een berichtje krijgen als de dag daar is dat elektrisch rijden voor particulieren goedkoper is dan op benzine? Laat je email adres hier achter en we houden je op de hoogte!

Er komt zoveel kijken bij elektrisch rijden!
Daarom hebben we alle stappen één voor één uitgelegd:
het kiezen van de auto, de financiëring, de laadpaal,
de laadpas, de verzekering, de accu-gezondheid, etc.

Download nu het
Bekijk meer artikelen over elektrisch rijden