Voor hetzelfde geld een 3x zo dure elektrische auto

Door de stimuleringsregelingen van de overheid (MIA = Milieu Investerings Aftrek, lagere bijtelling, geen wegenbelasting) en de lagere gebruikskosten is elektrisch rijden voordeliger dan rijden op benzine voor ondernemers. Maar dat je voor hetzelfde bedrag over 5 jaar een drie keer zo dure elektrische auto kan kopen zal toch de nodige verbazing oproepen.
Wat volgt is de exacte berekening en de analyse.

Kia e-Niro of Kia Picanto? Kies maar, ze kosten hetzelfde

De voorbeeld elektrische auto

In dit voorbeeld gaan we uit van een auto die ik, niet geheel toevallig, zelf (zakelijk) rijd: de Kia e-Niro Executive Edition. Helaas op dit moment zeer beperkt leverbaar, maar alternatieven zijn er zeker (bv de Hyundai Kona die direct leverbaar is, de nieuwe MG ZS EV vanaf €30.000, of natuurlijk de Tesla Model 3).

De Kia e-Niro kost over 5 jaar genomen evenveel als de Kia Picanto, ondanks de 3x hogere aanschafprijs van de e-Niro

De Kia e-Niro Executive Line is er vanaf €47.995 (incl btw). Deze uitvoering is rijk uitgerust, dus we gaan er even vanuit dat er geen extra opties gekozen worden (tenzij je de politie bent).

Als benzine uitdager met dezelfde kosten over 5 jaar kiezen we voor de meest verkochte auto die 3x zo goedkoop is als de Kia e-Niro: de Kia Picanto. En dan de DynamicPlusLine editie, verkrijgbaar vanaf €16.595.

Ehmmm... echt?

In eerste instantie zul je denken: dat is toch geen vergelijking, appels-met-peren, dit gaat nergens over. Maar onthoud: we vergelijken even puur en alleen op de kosten voor de zakelijke rijder.

We hebben een mooie tool gebouwd waarmee de netto kosten voor de zakelijke rijder heel simpel zijn te berekenen. Als we dan de Kia e-Niro naast de Kia Picanto zetten komen we op de volgende tabel.

AutoKia e-NiroKia Picanto
Afschrijving33.63310.280
Lease kosten4.0891.414
Verzekering4.2252.279
Electriciteit/brandstof2.3858.059
Wegenbelasting03.600
Onderhoud1.4403.600
Bruto kosten totaal45.77329.232
Netto kosten totaal22.08514.104
Netto MIA-5.5420
Netto bijtelling4.9679.447
Netto BTW forfait3.1261.081
Totaal24.63724.632

De verklaring

Bij aanvang van de vergelijking is het verschil in prijs tussen beide modellen €25.950 (excl. btw). In de netto afschrijving gaat dat verschil naar €12.521.
Hoe komen ze dan toch op hetzelfde bedrag over 5 jaar uit?

Het verschil zit 'em vooral in de subsidiemaatregelen en de lagere gebruikskosten

Zoals uit de tabel op te maken zit de winst van het elektrische model vooral in de lagere kosten voor brandstof, onderhoud, en motorrijtuigenbelasting. Samen is dat goed voor een voordeel van €11.434, oftewel €5.517 netto.
Daarnaast tikken de MIA en de lagere bijtelling natuurlijk ook flink aan, samen voor netto €10.022. Tellen we beide bij elkaar dan komen we al aan €15.539 in het voordeel van de elektrische auto.

Sommige zaken zijn natuurlijk wel duurder voor de e-Niro. Zo zal de verzekering hoger uitpakken, is het btw-forfait gebaseerd op de catalogusprijs en is dus duurder, en de financiëringskosten zullen ook hoger zijn. Maar na plussen-en-minnen komen we op vrijwel exact dezelfde kosten over de looptijd van de gemiddelde lease (te weten: 5 jaar).

Uitleg over de kosten

Een paar kosten kunnen wel wat uitleg gebruiken, hier noem ik ze even puntsgewijs.

  • De afschrijving
    Zoals je in de tabel kunt zien is er een behoorlijke afschrijving op de e-Niro. Dit is gedaan omdat er simpelweg weinig bekend is over de waardevastheid van elektrische auto's. Als je minder afschrijft gaan de kosten uiteraard naar beneden en pakt de vergelijking nog wat gunstiger uit
  • Electriciteit/brandstof
    Voor benzine is uitgegaan van de gemiddelde literprijs van de afgelopen 3 maanden, voor de electriciteit gaan we uit van de huidige stroomprijs. Als je niet thuis of op werk kunt laden zal hier nog wat bijkomen voor het gebruik van snelladers.
    Indien mogelijk kun je ook thuis een laadpaal laten installeren (kosten: tussen de €800 en €1400). Deze kun je meenemen in de MIA
  • Onderhoud (en reparaties)
    Ook hier is er eigenlijk weinig bekend over. Vast staat dat elektrische voertuigen minder bewegende onderdelen hebben en minder slijtagegevoelig zijn. Eerdere onderzoeken kwamen op 30% van de onderhoudskosten ten opzichte van brandstof auto's, hier zijn we iets conservatiever met 40% van de kosten
  • Bijtelling
    Ahhh, de bijtelling. Er is veel over te doen geweest de afgelopen tijd. Komende jaren gaat het lagere tarief voor elektrische auto's gelijdelijk omhoog, nu is het nog 4%.
    Zie verder naar beneden voor een blik op de toekomst

Waarom is dit interessant

Waarom zou je eigenlijk een elektrische auto willen die 3x zo duur is?
Een hele terechte vraag. Elektrische auto's zijn duurder in de aanschaf, maar daarmee is nog niet gezegd dat ze daarmee automatisch de betere keuze zijn.

Elektrisch rijden is gewoon relaxter en leuker

Hier komen we ook een beetje op persoonlijke voorkeuren, zoals 'wat vind je mooi', 'wat vind je belangrijk'. Daarom een paar objectieve en een paar subjectieve verschillen.

Objectieve verschillen

  • De Kia e-Niro is groter en ruimer (451l bagageruimte tegenover 255l)
  • De Kia e-Niro is veiliger (o.a. noodremassistentie, dodehoekassistent, veiliger in botsproef)
  • De Kia e-Niro heeft meer comfort (o.a. lane assist, adaptive cruise control), parkeersensoren, elektrische stoelverstelling, verwarmde stoelen)
  • De Kia Picanto rijdt verder op één tank/lading (volle tank >550km, de e-Niro heeft een praktische range van rond de 400km)
  • De Kia Picanto is sneller weer onderweg op vakantie (tanken kost je misschien 5-10 minuten, aan de snellader ben je al snel 45-60min kwijt)

Subjectieve verschillen

  • Elektrisch rijden is relaxter en leuker (van 0 naar 100km/u gaat bijna 2x zo snel in de e-Niro, geen geluid van de motor, geen stinkende uitlaatgassen)
  • Elektrisch rijden is beter voor het milieu (geen CO2 uitstoot, of je dit belangrijk vindt is natuurlijk aan jou)
  • Thuisladen is relaxter dan naar het tankstation gaan (paar keer peer week aan de laadkabel thuis en klaar)
  • Op vakantie met de e-Niro kan alleen naar landen waar de laadstructuur een beetje OK is (Scandinavië is prima te doen, Oost-Europa misschien wat minder voor nu)

Ik geef onmiddelijk toe dat ik fan van elektrisch rijden ben, maar ik heb geprobeerd de verschillen zo eerlijk mogelijk aan te geven. Uiteindelijk is een nieuwe auto kiezen sowieso een flink stukje emotie.

Wat verandert er in 2020 en daarna

De grootste verandering is ongetwijfeld dat de bijtelling van 4% naar 8% gaat. Daarnaast gaat de 'cap' (dat wil zeggen: tot welk bedrag de lagere bijtelling geldt) ook naar beneden, naar €45.000 in 2020, en naar €40.000 in de jaren daarna.

Ook in 2020 is het veel voordeliger om zakelijk elektrisch te gaan rijden

Als we dezelfde berekening maken voor 2020 dan gaat de vlieger niet helemaal meer op. Voor de Kia e-Niro moet nu netto €11.020 bijtelling worden neergelegd over 5 jaar, meer dan €5.000 extra t.o.v. 2019. Die '3x zo duur voor hetzelfde geld' gaat dan niet meer op.

Maar: eind 2019 en gedurende 2020 komt weer een aantal aantrekkelijke nieuwe elektrische modellen op de markt.

Een vergelijking in 2020

In 2020 gaat de bijtelling omhoog, maar zijn er ook voordeligere elektrische auto's te koop. Nu vergelijken we de MG ZS EV (aanschaf €29.900) met de Toyota Aygo (aanschaf €11.650).

De hele tabel laten we even weg, maar alles bij elkaar optellend komen we niet helemaal aan de '3x zo duur'. In dit geval is de MG iets meer dan 2,5x zo duur als de Toyota.

Ook in 2020 blijft elektrisch rijden gigantisch voordeliger voor zzp-ers en andere ondernemers.

Zelf jouw situatie checken

Overweeg je op dit moment om een nieuwe auto aan te schaffen (of te gaan leasen) en dacht je aan een benzine of diesel? Check dan zelf even wat je voor hetzelfde geld (over 5 jaar) zou kunnen kopen aan elektrische auto.

Wat zou je ook kunnen kopen aan elektrische auto voor hetzelfde geld..

Goed om te weten

Bovenstaande geldt voor de zakelijke rijder. Voor de particulier zijn er helaas minder stimulansen om elektrisch te gaan rijden. De lagere gebruikskosten (en geen motorrijtuigenbelasting) blijven natuurlijk bestaan, maar door het wegvallen van de subsidies weegt de hogere aanschafprijs veel zwaarder.

Gelukkig komen er in 2020 en daarna veel betaalbare elektrische modellen bij. Daarnaast zijn er plannen om ook particulieren bij te staan met een subsidie op elektrisch rijden. Ofof houdt de ontwikkelingen scherp in de gaten.

Voor zakelijke rijders is, door de invoering van de zogenaamde 'Tesla-taks', het voordeel van de duurdere elektrische modellen (dat wil zeggen modellen die een stuk boven de €50.000 uitkomen) minder. De '3x zo duur voor hetzelfde geld' is van toepassing op de betaalbaardere modellen.

Als we bijvoorbeeld dezelfde rekensom uitvoeren met de Audi e-Tron (aanschaf €82.650) zouden we een benzine equivalent van rond de €51.000 voor dezelfde kosten over 5 jaar kunnen kopen, een factor 1.6x. Nog steeds een aanzienlijk verschil natuurlijk.

Er komt zoveel kijken bij elektrisch rijden!
Daarom hebben we alle stappen één voor één uitgelegd:
het kiezen van de auto, de financiëring, de laadpaal,
de laadpas, de verzekering, de accu-gezondheid, etc.

Download nu het
Bekijk meer artikelen over elektrisch rijden