Persoonlijk advies bij elektrisch gaan rijden
Door de stimuleringsregelingen van de overheid (MIA = Milieu Investerings Aftrek, lagere bijtelling, geen wegenbelasting) en de lagere gebruikskosten is elektrisch rijden voordeliger dan rijden op benzine voor ondernemers. Maar dat je voor hetzelfde bedrag over 5 jaar een drie keer zo dure elektrische auto kan kopen zal toch de nodige verbazing oproepen.
Wat volgt is de exacte berekening en de analyse.
Kia e-Niro of Kia Picanto? Kies maar, ze kosten hetzelfde
In dit voorbeeld gaan we uit van een auto die ik, niet geheel toevallig, zelf (zakelijk) rijd: de Kia e-Niro Executive Edition. Helaas op dit moment zeer beperkt leverbaar, maar alternatieven zijn er zeker (bv de Hyundai Kona die direct leverbaar is, de nieuwe MG ZS EV vanaf €30.000, of natuurlijk de Tesla Model 3).
De Kia e-Niro kost over 5 jaar genomen evenveel als de Kia Picanto, ondanks de 3x hogere aanschafprijs van de e-Niro
De Kia e-Niro Executive Line is er vanaf €47.995 (incl btw). Deze uitvoering is rijk uitgerust, dus we gaan er even vanuit dat er geen extra opties gekozen worden (tenzij je de politie bent).
Als benzine uitdager met dezelfde kosten over 5 jaar kiezen we voor de meest verkochte auto die 3x zo goedkoop is als de Kia e-Niro: de Kia Picanto. En dan de DynamicPlusLine editie, verkrijgbaar vanaf €16.595.
In eerste instantie zul je denken: dat is toch geen vergelijking, appels-met-peren, dit gaat nergens over. Maar onthoud: we vergelijken even puur en alleen op de kosten voor de zakelijke rijder.
We hebben een mooie tool gebouwd waarmee de netto kosten voor de zakelijke rijder heel simpel zijn te berekenen. Als we dan de Kia e-Niro naast de Kia Picanto zetten komen we op de volgende tabel.
Auto | Kia e-Niro | Kia Picanto |
---|---|---|
Afschrijving | 33.633 | 10.280 |
Lease kosten | 4.089 | 1.414 |
Verzekering | 4.225 | 2.279 |
Electriciteit/brandstof | 2.385 | 8.059 |
Wegenbelasting | 0 | 3.600 |
Onderhoud | 1.440 | 3.600 |
Bruto kosten totaal | 45.773 | 29.232 |
Netto kosten totaal | 22.085 | 14.104 |
Netto MIA | -5.542 | 0 |
Netto bijtelling | 4.967 | 9.447 |
Netto BTW forfait | 3.126 | 1.081 |
Totaal | 24.637 | 24.632 |
Bij aanvang van de vergelijking is het verschil in prijs tussen beide modellen €25.950 (excl. btw). In de netto afschrijving gaat dat verschil naar €12.521.
Hoe komen ze dan toch op hetzelfde bedrag over 5 jaar uit?
Het verschil zit 'em vooral in de subsidiemaatregelen en de lagere gebruikskosten
Zoals uit de tabel op te maken zit de winst van het elektrische model vooral in de lagere kosten voor brandstof, onderhoud, en motorrijtuigenbelasting. Samen is dat goed voor een voordeel van €11.434, oftewel €5.517 netto.
Daarnaast tikken de MIA en de lagere bijtelling natuurlijk ook flink aan, samen voor netto €10.022. Tellen we beide bij elkaar dan komen we al aan €15.539 in het voordeel van de elektrische auto.
Sommige zaken zijn natuurlijk wel duurder voor de e-Niro. Zo zal de verzekering hoger uitpakken, is het btw-forfait gebaseerd op de catalogusprijs en is dus duurder, en de financiëringskosten zullen ook hoger zijn. Maar na plussen-en-minnen komen we op vrijwel exact dezelfde kosten over de looptijd van de gemiddelde lease (te weten: 5 jaar).
Een paar kosten kunnen wel wat uitleg gebruiken, hier noem ik ze even puntsgewijs.
Waarom zou je eigenlijk een elektrische auto willen die 3x zo duur is?
Een hele terechte vraag. Elektrische auto's zijn duurder in de aanschaf, maar daarmee is nog niet gezegd dat ze daarmee automatisch de betere keuze zijn.
Elektrisch rijden is gewoon relaxter en leuker
Hier komen we ook een beetje op persoonlijke voorkeuren, zoals 'wat vind je mooi', 'wat vind je belangrijk'. Daarom een paar objectieve en een paar subjectieve verschillen.
Ik geef onmiddelijk toe dat ik fan van elektrisch rijden ben, maar ik heb geprobeerd de verschillen zo eerlijk mogelijk aan te geven. Uiteindelijk is een nieuwe auto kiezen sowieso een flink stukje emotie.
De grootste verandering is ongetwijfeld dat de bijtelling van 4% naar 8% gaat. Daarnaast gaat de 'cap' (dat wil zeggen: tot welk bedrag de lagere bijtelling geldt) ook naar beneden, naar €45.000 in 2020, en naar €40.000 in de jaren daarna.
Ook in 2020 is het veel voordeliger om zakelijk elektrisch te gaan rijden
Als we dezelfde berekening maken voor 2020 dan gaat de vlieger niet helemaal meer op. Voor de Kia e-Niro moet nu netto €11.020 bijtelling worden neergelegd over 5 jaar, meer dan €5.000 extra t.o.v. 2019. Die '3x zo duur voor hetzelfde geld' gaat dan niet meer op.
Maar: eind 2019 en gedurende 2020 komt weer een aantal aantrekkelijke nieuwe elektrische modellen op de markt.
In 2020 gaat de bijtelling omhoog, maar zijn er ook voordeligere elektrische auto's te koop. Nu vergelijken we de MG ZS EV (aanschaf €29.900) met de Toyota Aygo (aanschaf €11.650).
De hele tabel laten we even weg, maar alles bij elkaar optellend komen we niet helemaal aan de '3x zo duur'. In dit geval is de MG iets meer dan 2,5x zo duur als de Toyota.
Ook in 2020 blijft elektrisch rijden gigantisch voordeliger voor zzp-ers en andere ondernemers.
Overweeg je op dit moment om een nieuwe auto aan te schaffen (of te gaan leasen) en dacht je aan een benzine of diesel? Check dan zelf even wat je voor hetzelfde geld (over 5 jaar) zou kunnen kopen aan elektrische auto.
Wat zou je ook kunnen kopen aan elektrische auto voor hetzelfde geld..
Bovenstaande geldt voor de zakelijke rijder. Voor de particulier zijn er helaas minder stimulansen om elektrisch te gaan rijden. De lagere gebruikskosten (en geen motorrijtuigenbelasting) blijven natuurlijk bestaan, maar door het wegvallen van de subsidies weegt de hogere aanschafprijs veel zwaarder.
Gelukkig komen er in 2020 en daarna veel betaalbare elektrische modellen bij. Daarnaast zijn er plannen om ook particulieren bij te staan met een subsidie op elektrisch rijden. Ofof houdt de ontwikkelingen scherp in de gaten.
Voor zakelijke rijders is, door de invoering van de zogenaamde 'Tesla-taks', het voordeel van de duurdere elektrische modellen (dat wil zeggen modellen die een stuk boven de €50.000 uitkomen) minder. De '3x zo duur voor hetzelfde geld' is van toepassing op de betaalbaardere modellen.
Als we bijvoorbeeld dezelfde rekensom uitvoeren met de Audi e-Tron (aanschaf €82.650) zouden we een benzine equivalent van rond de €51.000 voor dezelfde kosten over 5 jaar kunnen kopen, een factor 1.6x. Nog steeds een aanzienlijk verschil natuurlijk.
Download het elektrisch rijden e-book