Wat kost een auto van de zaak na 5 jaar afschrijven

Deskundig advies over elektrisch rijden Welke elektrische auto kun je het beste gaan rijden?
Advies en berekening voor jouw persoonlijke situatie
Tijdelijk €189 €121 all-in

Na 5 jaar afschrijven heeft de auto van de zaak nog een restwaarde. Hierop kun je verder niet meer afschrijven. Bij een eventuele verkoop wordt dan het verschil met de waarde van de auto op de balans geboekt als winst of verlies.

Maar wat als je de auto houdt? Wat gebeurt er dan met de kosten? Blijf je dan 22% bijtelling per jaar betalen? Wordt je auto van de zaak dan niet een hele dure grap?

Auto's tot 15 jaar oud hebben altijd de dan geldende bijtelling over de volledige cataloguswaarde

We gaan er verder vanuit dat je jaarlijks meer dan 500km privé rijdt.

De bijtelling

In 1e instantie schrok ik nogal van het idee dat je tot in de lengte der dagen 22% bijtelling over de cataloguswaarde van je auto moet betalen (niet helemaal waar, er is ook nog de zogenaamde youngtimer regeling).
Stel je hebt in 2019 een elektrische auto gekocht van om-en-nabij de 50.000, dan is de bijtelling in de eerste 5 jaar met 4% prima te doen (namelijk 167 bruto per maand, 86 netto in de hoogste belastingschijf).

Maar als dan na 5 jaar dit tarief opgeschroefd wordt naar 22%, dan kijken we ineens aan tegen 917 bruto, is 474 netto per maand.
Verkopen die auto!

Gelukkig is dit niet het geval, de bijtelling kan namelijk nooit hoger zijn dan de daadwerkelijk gemaakte (zakelijke) kosten. Het enige dat er gebeurt is dat je dus geen zakelijke kosten meer op kunt voeren.

De bijtelling is nooit hoger dan de daadwerkelijk gemaakte kosten

Dit komt omdat de afschrijving van de auto zelf vrijwel altijd de grootste kostenpost is. Als je daar dan nog de kosten voor verzekering, brandstof/elektriciteit, financieëringskosten, parkeren, etc bij optelt kom je boven de 22% uit (of boven de 4% in het geval van elektrische auto's).
De kosten zijn hoger dan de bijtelling, en netto wordt de winst dus gedrukt (want kosten > bijtelling).

Als er geen afschrijving meer plaatsvindt zullen de kosten vaak onder de 22% uitkomen. De bijtelling wordt dan gelijk gesteld aan de kosten, en netto zal de winst niet beïnvloed worden.

Wat te doen met een afgeschreven auto

Ok, dus fiscaal is er geen voordeel meer te behalen uit je afgeschreven auto. Zou je beter af zijn als de auto niet van de zaak, maar in privé eigendom zou zijn?

Over een privé auto die je zakelijk gebruikt betaal je geen bijtelling

Dat hangt er van af. Bij een auto in privé eigendom heb je natuurlijk geen aftrekposten, dus fiscaal voordeel heb je in die zin ook dan niet.
Wat nog wel een verschil maakt is dat je zakelijke kilometers die met privé vervoer gemaakt worden als kosten geboekt kunnen worden tegen 0,19 per km.

Even een fictief voorbeeld: je hebt een auto van 5 jaar oud met een cataloguswaarde van €45.000 waar niet meer op afgeschreven wordt. De bijtelling is 22% en je rijdt jaarlijks 10.000km zakelijk.

De maximale bijtelling is dan 0,22 x 45.000 / 12 = €825 per maand. Als je kosten per maand lager uitvallen dan dat bedrag (en dat zal vaak zo zijn) zal de bijtelling gelijk gesteld worden aan de daadwerkelijke kosten. Alle bruto zakelijke kosten voor deze auto worden dan dus netto betaald.

Als de auto als privé bezit is, dan kun je €0,19 per zakelijk gereden kilometer opvoeren. In het voorbeeld gaat het dan om 0,19 x 10000 / 12 = €158 aan bruto kosten. Netto komt dat neer op €82 per maand aan voordeel t.o.v. een auto in zakelijk bezit.

Een afgeschreven auto is voordeliger als privé eigendom

Daarnaast hebben we natuurlijk nog te maken met de BTW. Als je gebruik maakt van de BTW forfait regeling (1.5% van de cataloguswaarde) dan zul je waarschijnlijk ook geen of weinig BTW voordeel hebben bij een auto als zakelijke eigendom. Als je je ritten goed bijhoudt en je meer BTW betaalt dan 0,015 x 45.000 / 12 = €56 kan het het waard zijn.
Bij een auto in privé bezit kun je de BTW aftrekken voor alle zakelijk gemaakte kosten.

Van zakelijk naar privé

Helaas is het niet mogelijk om een zakelijk aangeschafte auto naar privé bezit te brengen.
Alleen in het uitzonderingsgeval als er minder dan 10% zakelijk met de auto gereden wordt is dit mogelijk.

In alle andere gevallen is het waarschijnlijk voordeliger om de auto te verkopen en een vergelijkbare auto tweede hands van iemand anders privé te kopen...

Conclusie

Het moge duidelijk zijn dat vrijwel alle voordelen van een zakelijke auto als zzp-er na 5 jaar wegvallen. Voor je eigen specifieke situatie kun je ook berekenen hoeveel een (elektrische) auto na 5 jaar kost.

Aan de andere kant: als de auto nog goed bevalt, waarom niet gewoon houden?
Fijn rijden zonder verrassingen is ook wat waard tenslotte!

ebook cover Elektrisch rijden stappenplan e-book
Welke auto kies je, en welke laadpas, welke subsidies zijn er,
de beste financiering, je laadpaalkeuze,
en nog veel meer

Download nu het gratis
Bekijk meer artikelen over elektrisch rijden